söndag, januari 27, 2008

Repetitivt tänkande och Mindfulness.

Är det kvällspressen som via skriande löpsedlar lyckas fånga din uppmärksamhet för att sedan hålla den i ett järngrepp till du spyr av en överdos av yxmord och blaha blaha.
Eller är det dina repetitiva tankesnurrar som fångar uppmärksamheten, - om jag istället hade sagt si eller gjort så, hade han/hon kanske sagt si eller gjort så - Repetitiva tankemönster får djupare och djupare hjulspår ju fler gånger man låter uppmärksamheten följa med på dessa urtrista utflykter. Tänkandet är ett fantastiskt verktyg, ja, men ofta använder vi tankarna på ett sätt som är långt ifrån allt som heter kreativitet eller intelligens. Jag talar först och främst för mig själv här. Det liksom bara maler på där inne i skallen, som en radio som står på, man tänker - kan ingen stänga av den här radion, jag är inte intresserad, gör dom inga nya program, kör dom bara repriser??
Så låter det ofta inne i mitt huvud, när jag inte är vaksam. Så fort jag kommer ihåg går jag in och styr ut min uppmärksamhet ifrån det träsk som man kan kalla REPETITIVT TÄNKANDE.

Det finns forskningsresultat som visar på att 80% eller mer av vårt tänkande under en genomsnittlig dag är 100% repetitivt. Runt, runt, runt.

Vad vi ofta gör för att komma ur det där är att stoppa in ett nytt program, vi köper kanske en kvällstidning, vi ringer någon, vi surfar på internet, vi läser en bok, vi sätter på TV:n, m.a.o. matar vi in nya tankar utifrån. Då blir det variation. Om vi inte stoppar in nåt nytt tråkas vi ihjäl. MEN ..... det finns ju alternativ. Mycket bättre alternativ .... som ....

Som att öva mindfulness. Vi kan ta kontrollen över vår uppmärksamhet. Och när vi gör det så upptäcker vi hur instängda vi varit i tankarna

Tanke-missbruk
Tanke-beroende

Hur låter det, vi har ju många missbruk redan, räcker det inte med dom vi har. Måste man uppfinna ett nytt missbruk? Ja det måste man!! Jag fattar inte att inte fler ser att TANKE-MISSBRUK är ett av de svåraste. Det är som att tänkandet är den häftigaste leksak människan har. Och visst är tänkandet häftigt - en tidsmaskin är det t.ex. En fantastisk problemlösarmaskin. Ja möjligheterna är oändliga. Inte konstigt egentligen att vi blivit beroende.

Men man kan ta sig ut och som alltid när man tar sig ur ett beroende/missbruk så upplever man hur livet blir rikare, hur man blir friare.

Jag har tidigare kritiserat andliga lärare som t.ex. Osho, salig i åminnelse, som jag ser som skyldig till att ha stigmatiserat tänkandet - inom vissa andliga kretsar.

Just nu ångrar jag min kritiska inställning till hetsjakten på tänkandet - jag tror det kan behövas, under vissa perioder av ens liv i alla fall, för att man skall kunna ta sig ur sitt tanke-missbruk.

Och metoden för att ta sig ur missbruket - ja det handlar om att ta kontroll över uppmärksamheten. Och för att lyckas med detta behövs ett visst mått av tänkande. Att stoppa tänkandet, som vissa meditationsskolor pratar om, är bara ett talesätt. Självklart behövs alltid tänkandet, det pågår alltid, hos alla levande människor, även hos meditationsmästare som befinner sig i de mest exotiska meditativa tillstånd. Ett visst mått av tänkande är lika oundvikligt som att andas. Men när tänkandet används för att styra uppmärksamheten dit man vill, då blir tänkandet till just ett verktyg - OCH INTE ETT FÄNGELSE.

Hur gör man då rent praktiskt för att lära sig styra uppmärksamheten.
Här kommer ett tips på en Mindfulness-övning då man är ute och går.

Man kan följa ett topp-till-tå schema och styra uppmärksamheten från topp till tå med hjälp av följande frågor. Detta kan göras mer eller mindre detaljerat, här visar jag en enkel variant:

Här & Nu - hur är det att vara närvarande i:
- Mina händer?
- Mina axlar?
- Fotsulor då de rör vid marken?
- Öronen då de tar emot ljudet av mina steg?
- Huden då den möter luften?
- Ögonen då de tar emot färger och former?
- Det fria flödet av min uppmärksamhet?
- Mötet med tankar som man släpper och låter
passera?

Låt uppmärksamheten ta in VAD du upplever och släpp TANKARNA om det du upplever. Det är TVÅ OLIKA SAKER.



Den som är ny på mindfulness kan med all rätt undra varför i hela världen man skall rikta sin uppmärksamhet mot något som är så .... tråkigt ...
Faktum är att alla som övat ett litet tag tycker att det är underbart berikande. Tråkigt är en värdering, en tanke som vi klistrar på verkligheten. Att verkligen komma in i HÄR & NU är att börja se igenom alla de värderingar som tidigare legat i vägen och dolt verkligheten.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

UA-3343870-1