fredag, januari 11, 2008

Sittande Mindfulness-övning: del 1

Sittande Mindfulness-övning:

Den här övningen är egentligen en förberedelse för Meditation så som jag definierar det. Men många kallar även den här övningen för meditation. Det är inte så viktigt, men jag tycker det är en hjälp att definiera begreppen som jag gör och sedan hålla isär dom.

Mindfulness: Att uppmärksamma de fenomen som uppträder i Nuet.
Meditation: Att uppmärksamma själva uppmärksamheten / Nuet (Nuet och Uppmärksamhet pekar på samma sak i det här sammanhanget)

Även om Mindfulness egentligen inte handlar om vanligt tänkande, är det bra att sysselsätta intellektet med en i förväg bestämd uppgift. Risken är annars att tankar kommer in och stör för mycket. Ingenting är bättre än en fråga. En mycket bra fråga i det här sammanhanget är
-Var är uppmärksamheten?
Följ uppmärksamheten. Försök inte styra den. (med vissa undantag) Låt dig bli nyfiken på hur uppmärksamheten flödar. Åk med bara. Se det som ett äventyr, en upptäcktsresa, som om du sitter i baksätet på en bil, du kan inte styra, du kan bara notera vad som händer.
Då uppmärksamheten är på tankarna kan det behövs en viss typ av styrning, men det är inte fråga om någon anstränging, det handlar mer om att släppa taget och sjunk tillbaka till kropps- och sinnes-förnimmelser, om och om.
En intressant sak att lägg märke till är att uppmärksamheten ofta delas, som en flod som delar sig på flera mindre vatten drag. Låt det vara så.

Här kommer ett exempel på hur uppmärksamheten kan flöda:
Kanske noterar du att nu är uppmärksamheten på t.ex. tre fenomen - ett ljud i rummet, (kanske fläkten), andning (hur magen expanderar på in-andning) och att det kittlar på ena foten. Nu kanske den kittlande foten har tagit över - all uppmärksamhet flödar just där, Nu avtar det flödet och flyter över till en tanke, (ett telefonsamtal jag bör ringa imorgon), Nu släpper jag taget om den tanken och sjunker tillbaka ner i kroppen, Nu hamnar jag i nacken som känns spänd, samtidigt är uppmärksamheten på fläkten i rummet, Nu delar den sig ännu mer, nu är den på andningen också, Nu flyter den över till ett enda flöde, ett högt ljud utanför, en motorcykel åker förbi ... osv

Här länge skall man hålla på?
Man kan sätta en timer på valfri tid, 15 min är lagom, 40 minuter är fantastiskt, 5 minuter är otroligt mycket bättre än ingenting.
Man kan också hålla på 24 timmar om dygnet, se Förslag till Mindfulness-övning i vardagsaktiviteter.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

UA-3343870-1