söndag, januari 27, 2008

Varje tavla är en frusen sekund - som bär den kärlek och skönhet som finns gömd mellan två sekunder



Cashback är en helt underbar film - rolig, originell, personlig och full av brillianta filosofiska perspektiv på TIDEN. Mitt intresse för Mindfulness och Nuet - det eviga nuet - gör att jag ser hur mycket som helst i den här filmen. Kanske tolkar jag in mycket - oundvikligt i så fall. Oundvikligt att gripas av ett så originellt och personligt perspektiv på - NÄRVARO I NUET.

Ben, filmens huvudperson, är konstnär. Varje tavla är en frusen sekund som man kan hänga på väggen. Kanske självklart men tänk på saken - varför gillar vi frusna sekunder, varför är vi beredda att betala så mycket pengar för att titta på dom, äga dom?? Visst är vi människor konstiga?

När Ken jobbar natt på ett stort snabbköp upptäcker han att han kan stanna tiden, som om han trycker på pausknappen i livets film, eller snarare tidens film. Jobbet är "urtrist", alla har sin strategi i kampen mot tristessen. Hur gör man för att få tiden att gå snabbare så att man kan få gå hem? Det är vad alla frågar sig? Och så kommer dom på knep. Ett välkänt knep är att undvika att titta på klockan. För varje gång man tittar på den går den långsammare. Visst är det så! Men Ben är originell, han ställer en unik fråga, han undrar tvärtemot hur man kan få tiden att gå långsammare, hur man rentav kan få den att stanna. Underbart!!! Jag har själv ställt mig liknande frågor, och jag kan säga att det är i dom ögonblicken, - ögonblick av närvaro i nuet, det eviga nuet - som jag har sett sann skönhet, känt sann lycka. Jag har skrivit mycket om detta. Men nu dyker det upp en film som säger det jag försökt sätta på pränt på ett mycket smartare sätt.

Filmen har flera teman, huvudtemat som jag ser det är konsten i relation till tiden och nuet. Ett sidotema är kärlek, det är trots allt en romantisk komedi. Och på slutet av filmen säger Ben att han alltid velat bli en konstnär, men att han också alltid letat efter kärleken. Och till slut hittar han kärleken, han berättar hemligheten om var den finns gömd. Den finns gömd mellan två sekunder. Det är så snyggt uttryckt. Kärleken finns i Nuet - det eviga. Han hittar visserligen kvinnan i sitt liv men han hittar henne därför att hon kan möta honom där mellan två sekunder. Det hela gestaltas så snyggt. Han trycker på pausknappen, allt står still, t.om. snöflingorna ute står stilla och man ser hur vackra dom är. Och i denna frusna sekund, poetiskt så det förslår, (jag menar snöflingorna som frusen skönhet) möts han och Sharon.

Jag råder alla som är nyfikna på mindfulness att se den här filmen. Jag kan inte se någon bättre introduktion till Mindfulness än just filmen - CASHBACK.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

UA-3343870-1