tisdag, juni 03, 2008

DET-du-är = Uppmärksamhet

Nästa gång Olle kom till Satsangläraren Lila så var det bara hon och Olle i rummet. Olle frågade:- Nu är det som att den där tystnaden som lyssnar till allting, det som du sade var jag, det är som att jag inte hittar tillbaka dit igen, jag hittar inte tillbaka till den fantastiska känslan i kroppen som jag fick på Satsangen. Hur skall jag göra för att hitta tillbaka dit?

L: Har du hört talas om att man kan bli ”andligt upplyst”?
O: Ja, men jag vet egentligen inte vad det betyder.
L: Har du hört talas om ”andligt uppvaknande”?
O: Jaa, betyder det samma sak?
L: Ja, men dom flesta vet inte riktigt vad det betyder. Många tror att det är DET-du-är som plötsligt vaknar och börjar lysa.
Kommer du ihåg Satsangen, att du sade att DET-du-är alltid hade funnits där men att du inte lagt märkte till det. Kommer du ihåg?
O: Ja, jag kände igen känslan, jag visste att jag många gånger, speciellt som barn hade den känslan.
L: Då ser du att DET-du-är inte var något som plötsligt vaknade och började lysa!
O: Ja. Det förstår jag.
L: Det finns många som inte förstår det. Det finns många Satsang-lärare som jag, som säger att Ego01 aldrig kan bli upplyst. Att Ego01 aldrig kan förstå DET-vi-är.
O: Vad konstigt.
L: Dom säger att Ego1.0 alltid försöker räkna ut vad saker betyder. Och DET-du-är går inte att förstå. (Det är vad dom tror men det stämmer inte riktigt, bara nästan). Dom säger att man måste försöka få Ego01 att sluta arbeta för att upptäcka DET-du-är. Sedan lär dom folk hur man kan få Ego01 att använda funktionen Uppmärksamhet på saker som är så enformiga och tråkiga att Ego01 nästan stannar. Det kan handla om att sitta i flera timmar och räkna andetagen från 1 till 10 om och om igen. Det är ju så att alla funktioner i programmet använder sig av röster, och när alla funktioner i programmet slutat arbeta utom Uppmärksamheten och den som räknar andetagen, då tystnar alla rösterna och programmet blir nästan helt tyst. Och när Ego01 tystnar upptäcker funktionen Uppmärksamhet att det finns något mer än Ego01. När programmet jobbar för fullt har vi inte en chans att lägga märke till något annat. Men nu, när det är tyst, märker vi att det finns något mer. Och vad är då detta som blir kvar när Ego01 tystnat?
O: Är det DET-jag-är?
L: Precis! Men det du upptäckte på Satsangen var att Ego01 inte alls måste gå ner i viloläge för att Uppmärksamheten skall lägga märke till DET-du-är.
O: Nej, precis. Så varför måste man göra alla dom där tråkiga övningarna som dom lär ut? Är det förresten det som kallas meditation?
L: Ja, det är en form av meditation och det kan vara bra att kunna det också.
O: Men behöver jag börja meditera nu?
L: Du kommer att upptäcka att det ibland kan vara bra att få Ego01 att bli lite tystare. Funktionen Uppmärksamhet har ofta väldigt många olika saker att välja på och då blir vi splittrade och okoncentrerade.
O: Kan Uppmärksamheten inte lägga märke till DET-vi-är när vi är splittrade?
L: Jo, men det är svårare.

Dom satt tysta en stund och Olle funderade på det Lila sagt. Han insåg att Uppmärksamheten var den funktion i Ego01 som alltid var igång. Så det handlade alltså om hur man skulle få Uppmärksamheten att lägga märke till DET-jag-är. Men hur?

O: Är det någon annan funktion i Ego01 som hjälper Uppmärksamheten att lägga märke till DET-jag-är?
L: Jaa, det är en funktion som kallas Frågeställaren och den riktar Uppmärksamheten på DET-vi-är.
O: Men vad är det som styr vilka frågor Frågeställaren ställer?
L: Bra fråga! Det är The Controller. Man kan säga att Uppmärksamheten och The Controller är dom två viktigaste funktionerna i Ego01. Vad du nu behöver göra är att lära The Controller att så ofta som möjligt ställa frågor som gör att du kommer ihåg VEM-du-är. Det fanns en väldigt duktig lärare som hette Gurdieff, han lever inte längre men han var en av dom bästa, han sade att det viktigaste som fanns var REMEMBER YOURSELF!
Men idag vet vi mer om hjärnan och hur allt fungerar så du skall lära dig en annan fråga som är mer precis. Den lyder såhär:
- VAD är det som lyssnar på Ego01 just nu?
Och kom ihåg att ALLTING, precis allting du tänker, känner eller gör är Ego01 som arbetar.
O: Allting?

Lila svarade inte. Olle började undra om också frågan som han lärt sig – VAD är det som lyssnar på Ego01 just nu? – var Ego01.
Och så insåg han att det såklart var det. Det var ju funktionen Frågeställaren i Ego01 som ställde frågan.

L: Man kan se det såhär:Innan Ego01 hade börjat växa fram i din hjärna så betydde saker ingenting. Allt var bara olika former av samma sak. Allt var SAMMA SAK. Men allt eftersom Ego01 växte så började saker betyda olika saker. Vissa saker betyder något bra, andra något dåligt. Vissa saker betyder vackert och andra fult. Det finns liksom ingen gräns för hur mycket olika betydelser det finns. Ego01 kan hitta på miljoner olika betydelser. Har du tänkt på att allting som vackert och fult, bra och dåligt, en gång betydde samma sak?
O: Nej, det har jag inte!
L: Har du tänkt på att när din hjärna dör, när det inte längre kommer blod till den, då slutar Ego01 att fungera?
O: Eh, jo, eller nej. Inte på det här sättet.
L: Och när Ego01 slutat fungera, då finns inte längre vacker och fult, bra och dåligt. Då är allting samma sak. Har du tänkt på det?
O: Nej.
L: Det finns hur många motsatser som helst som Ego01 skapat. Glad – ledsen till exempel.

Olle satt en stund och funderade. Glad och ledsen finns väl utan att Ego01 måste hitta på det tänkte han. Men sedan kom han på att det såklart inte fanns några motsatser utan Ego01. Han funderade på hur det skulle vara att leva i en värld där allting är samma sak. Men sedan kom han plötsligt att tänka på något annat. Om hjärnan dör, då kan ju uppmärksamheten inte lägga märke till DET-jag-är.

O: När Ego01 slutar fungera, kommer DET-jag-är att finnas kvar då?
L: Ja, men DET-du-är kommer inte veta om att det finns. Det kommer bara finnas. Precis som det gjorde innan Ego01 växte fram i din hjärna.
Nu skall jag berätta något för dig om Ego01 som jag du kanske inte tänkt på. Till största delen är Ego01 programmerat med hjälp av Svenska och även andra språk som du kan. Men det är också programmerat med t.ex. Musik och Bilder. Nu skall jag berätta för dig hur du kan lära Ego01 det här med hjälp av bildspråk. Då kanske du förstår en del saker som du inte förstått innan.Om du skulle rita upp det här vi har pratat om, hur skulle det då se ut?

O: Ego01 kan vi rita som ett hus inuti hjärnan. Huset har många olika fönster och det är The Controller som bestämmer vilket fönster Uppmärksamheten skall titta ut genom. Varje fönster symboliserar en fråga och vi ser olika saker beroende på vilket ”frågefönster” vi tittar ut genom. Det finns olika frågefönster för krig och konflikter, för gemenskap och fest, för möjligheter, för problem, för fula saker, för vackra saker, jaa, för ALLTING.
L: Det låter bra. Ego01 är ett hus. Uppmärksamheten bor där inne. Fönstren i huset är frågor som ger oss olika svar, olika delar av verkligheten. Det är The Controller som bestämmer vilket eller vilka fönster vi skall välja att titta ut genom. Hur vet The Controller vilka fönster den skall låta Uppmärksamheten titta ut genom?
O: Det har den lärt sig andra Föräldrar och Lärare och Media m.fl.
L: Bra. Men var finns DET-du-är?

Olle funderade länge länge. Fanns det fångat inuti huset? Eller stod det där utanför och lyssnade på rösterna som kom inifrån huset? Det var ju så dom hade sagt, men det verkade konstigt nu. Men så plötsligt kom han på det.

O: Ja men DET-jag-är är ju det jag är…. Alltså, allting är ju utanför det där lilla huset inuti hjärnan. Min kropp är utanför, mina sinnen, ja hela jag är ju utanför Ego01. Programmet är ju bara en liten liten sak inuti min hjärna.
L: Det stämmer. Det finns en hjärnforskare som kan mycket om det här, hon heter Jill Bolte Taylor och hon säger att egot är en liten samling celler i vänster hjärnhalva som är liten som en jordnöt.
O: Jaa, det är det jag menar. Men jag är ju mycket större.
L: Var går din gräns?
O: Eh, vid min hud kanske?
L: Du började jättebra och du är på rätt spår. Nu skall jag hjälpa dig med fortsättningen.
Det är Uppmärksamheten som är hemligheten. Uppmärksamheten är inte som de andra funktionerna i Ego01. Dom har röster men det har inte Uppmärksamheten. Den är alldeles tyst. Den har ingen form heller. Den är som ett ljus som lyser på allting. Nu kommer vi till hemligheten här. Det som förklarar din upplevelse på Satsangen där du kom ihåg DET-du-är.
Vad Uppmärksamheten i ditt Ego01 gjorde då, var att den slutade titta ut genom fönstren i Ego01. Uppmärksamheten upptäckte att dörren stod öppen (det har den alltid gjort) och för första gången på länge gick den ut ur Ego01 och såg världen utifrån. Då såg Uppmärksamheten också huset den trott att den varit instängd i.

Lila gjorde en lång paus och Olle började fundera.

O: Men … är Uppmärksamheten samma sak som DET-jag-är?
L: Bulls eye!

Nu började saker falla på plats, saker Olle läst i böcker av andra Satsang-lärare. Dom hade kallat DET-du-är för Ren Uppmärksamhet. Det hade gjort honom fundersam. Uppmärksamheten var ju en funktion i Ego01. Men nu föll allting på plats. Det var så fantastiskt.

L: Jag kunde ju inte förklara allting på en gång. Att förstå att Uppmärksamheten både är en funktion i Ego01 och att den är DET-du-är kan vara svårt att tro på. Det bästa är att komma på det själv. Uppmärksamheten kan både vara i Ego01 och utanför
samtidigt.Hur trodde du att DET-du-är kunde lyssna på Ego01 utan uppmärksamheten?
O: Nej, det är sant, jag hade lite svårt att få ihop det. Men nu, nu förstår jag vad dom menar när dom säger att allting är uppmärksamhet. Den finns överallt. Den är som ett ljus och den saknar gräns.
L: Precis. Nu svarade du på min fråga. Du har ingen gräns eftersom uppmärksamhetens ljus finns överallt, det finns i allting, det lyser genom allting. Nu skall jag fråga dig. Vad är skillnaden mellan en person som är uppvaknad (dvs någon som har insett det vi pratat om) och en som inte är det?
Kan du rita upp det?

O: Uppmärksamheten är som ett ljus som finns inuti Ego01 i hjärnan. Hos en icke uppvaknad person tror Ego01 att det är Uppmärksamheten som lyser på dom olika sakerna där utanför Ego01. Det kan symboliseras med pilar av ljus som strömmar från Ego01 och ut mot världen där ute.
När man vaknar upp händer följande:
Ego01 upptäcker att Uppmärksamheten också finns utanför Ego01. Det kan symboliseras med att det strålar ut Uppmärksamhet från allting som finns utanför Ego01 som ju är som en liten jordnöt i vänster hjärnhalva. Det strålar uppmärksamhet från Trädet du ser, från fågelsången du hör, från vinden du känner mot huden, från andra människor, från djur, från byggnader, från stenar, från allting.
L: Hur kan det vara så?
O: Jo, allting lyser. Allting lyssnar. För allting är samma sak. Allt är uppmärksamhet. Det är ju det barnet upplever innan Ego01 växer fram – att allt är samma sak. Ego01 är också samma sak. Det är klart att uppmärksamheten bor där inne också.
Nu faller ännu fler saker på plats. Nu förstår jag det där med identiteten också. Det känns ju som att jag är Ego01. Men det är ju inte fel. Uppmärksamheten är gränslös men Ego01 har en gräns. Så du kan vara både begränsad och gränslös samtidigt.
L: Precis. Att vara uppvaknad betyder att Uppmärksamheten kan välja mellan att vara inne i Ego01 och känna en identitet – och att vara fri och röra sig utanför Ego01 och känna att Den är ett med ALLTING. Uppmärksamheten är både och. Den är ALLT. Och allting som verkar vara något annat än uppmärksamhet är bara olika former av Uppmärksamhet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

UA-3343870-1