måndag, augusti 18, 2008

Enkel biljett till Friheten...

"It's not that I have the ability to care but for some reason I don't, it's that I don't have the ability. I have no framework within which one outcome might be better or worse than another."

Jag läser för närvaranade boken Spiritual Warfare av Jed McKenna. Låt oss titta på det här uttalandet. Den här killen Jed, en Pseudonym, ingen vet vem författaren är, försöker sälja in en sorts "cool" upplysning som den enda sanna sortens upplysning eller "truth-realization" som han föredrar att kalla den.
Om man skulle invända att det här förhållningssättet saknar "hjärta" eller medkänsla skulle Jed kallt konstatera. "I'm not into heart-crap".
Vad skall man tycka om detta? Hans böcker säljer bra. Vilka gillar det här? Inte jag. Det kan jag säga. Min analys är enkel. Han sitter fast i Enhet & Evighet. Han sitter fast i det som Eckhart Tolle kallar Nuet. Eller med andra namn, the formless, stillness, the absolute, osv.

Jed McKenna sitter fast. Han har hittat sin frihet. Grattis Jed! Men tyvärr lyckades han bara lösa enkel biljett. Detta lilla citat, visserligen taget ur sitt sammanhang (ber om ursäkt) visar med absolut tydlighet hur han bara gjort halva resan. Det här är inte "NonDuality". Det är inte Nirvana OCH Samsara. Det är bara Nirvana.

Detta skadar Advaita och Zen. Enligt min uppfattning. Det uppmuntrar cynism och verklighetsflykt. Men det är bara vad jag tycker. Det har ingen med sanningen att göra. Eller?

Jag tycker synd om alla som läser det här och tycker det är superbra. Jag tycker också synd om dessa personers anhöriga. Hur kul är det att leva med någon som inte bryr sig och som gömmer sig i Nirvana? Hur kul är det att leva med någon som kallar medkänsla för "heart-crap"?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

  1. Jeds böcker är svåra, därför att de är mycket djupare än de verkar.
    Det är t.ex. inte det att han har något emot Heart, utan att han menar att Heart inte är vägen, det är resultatet, och att försöka imitera det för att nå dit inte funkar.
    Och det är inte det att medkänsla är fel, utan att medkänsla oftast är ett ord för att projicera sitt eget lidande på andra och tycka synd om sitt eget ego genom dem. Ärligt sett är den "medkänslan" en känslomässig kritik av Universum, och är ytterst inte tillfredsställande för någon. Det finns en högre nivå, en medkänsla som ger allting fritt därför att det inte har en "framework within which one outcome might be better or worse than another". Det är grunden för fullständig acceptans. Samma acceptans som personen ifråga själv behöver för att bli fri.

    Om du är intresserad och läser utan att döma kanske du finner ett djupare lager än du förväntat dig hos vår vän Jed. Han kan visa dig att det inte handlar om att hålla med honom, utan att strunta i honom och alla andra, och vara så ärlig med dig själv som du kan.
    Varma hälsningar

    SvaraRadera
  2. Hej S!
    Jodå, jag skall ge Jed en chans. Jag har ju faktisk läst (ljudböcker) både The Damndest och Spiritually incorrect flera gånger. Jag gillar det där med ärligheten och "skip the crap" attityden. Men i detta ingår då också att ärligt redovisa hur jag tänker och känner inför det Jed skriver. Jag fattar det där med att i Nirvana är allting perfekt. DET ÄR SANT - I DEN DIMENSIONEN. Jag argumenterar inte med det. Men det handlar om återkopplingen till den relativa dimensionen. Det är mötet mellan Nirvana och Samsara som intresserar mig.
    En annan reflektion är att Jed skriver för dom som inte varit i Nirvana. Jag har en fot där - JO MEN ÄRLIGT - så är det. Ingen falsk blygsamhet här inte. Ärlighet var grejen. Men det är många många som varit i och har tillgång till Nirvana. Enligt min uppfattning är det inte nån sån himla big deal. Det är återkopplingen till det här livet som är det stora. Och jag fattar att Jed har en del intressanta ingångar i detta. Det är det som får mig att läsa vidare... Tacksam för vidare kommentarer - det känns att du trängt djupt in i Jeds budskap.

    SvaraRadera
  3. Men om den totala acceptansen innebär en känslomässig/känslokall distans är det i alla fall ingen jag vill uppnå...

    SvaraRadera

UA-3343870-1