lördag, september 27, 2008

Stillness

Q: jaha, att närma sig stillhet verkar inte vara något trevligt företag - inte när man tittar på din karta.

A: Nej, det är det inte. Alla pratar om stillhet men få vill egentligen ha det!

Q: Är det så?

A: Men vi vill inte ha Noice eller pladder heller. Problemet är bara att vi blivit beroende av pladder.

Q: Du menar att vi alltid måste ha på radion i bilen eller läsa mail eller surfa eller småprata på fikarasten.



A: Dom bitarna är lätta att göra sig av med. Det ser jag som ren mental hygien. Dom riktiga problemen började för mig när jag börjat meditera och åkt på tysta retreater och verkligen smakat på stillhet.

Q: Hur då?

A: Jo, för då börjar ett annat sorts pladder. Ett beroende av att prata om stillhet och hur andra behöver mer av den och hur bra man mår när man är i stillhet. Detta pladder är mycket finare och mer subtilt men likt förbannat är det pladder.

Q: Men att prata om stillhet måste väl ändå vara det bästa man kan prata om?

A: Jag tror det är skit samma vad man pladdrar om. Kanske är det t.om. snäppet värre att pladdra om stillhet för det blir så absurt.

Q: Ok, jag kan se vad du menar. Men det här med att lyssna. Är inte det något som lär oss om stillhet? Tala är silver medan tiga är guld, - du vet. Blir man inte mer stilla om man lär sig lyssna? Och då menar jag lyssna på riktigt, utan att tolka, utan att döma?

A: Det finns inget sånt lyssnande! Klart du måste tolka det du hör. Något annat är ju onaturligt. Hjärnan tolkar det den hör utan att du kan styra över det.

Q: Neej, det tror jag inte. Jag kan bestämma mig för att bara vara en öppen tillåtande stillhet som den som pratar kan få vila i.

A: Det tror jag inte. Dessutom låter det som om du kommer skicka en faktura efteråt. Så där gör ju psykologer och samtalsterapeuter. Dom tar betalt.

Q: Nej, men lyssna nu, man kan lära av det sätt en psykolog lyssnar på. Det kan göra oss till bättre lyssnare. Det är det som är problemet. Att alla vill prata men ingen vill lyssna.

A: Hahaha, vad jag ser är att folk lyssnar på alldeles för mycket bullshit. Dom lyssnar visst. Dom kan aldrig vara i stillhet. Visst lyssnar folk. Det där är en klysha du köpt utan att kolla om det stämmer. Folk älskar att sitta och lyssna på andra. Vi tar in alldeles för mycket smörja. Vi borde be folk hålla klaffen mycket oftare. Sluta lyssna helt enkelt. Om någon börjar mala på om sina problem borde vi säga - shut the f!#% up!!! Jag mår illa av att lyssna på ditt dravel! Det tror jag faktiskt skulle kunna vara till hjälp. Men jag är för snäll för att säga så. Men tänk på saken. Om vi sitter och lyssnar och ser förstående ut när det egentligen bara är pladder, då hjälper vi ju den andra personen att tro på att detta betyder något. Men det gör det ju inte. Det är en jävla illusion. Det är bara skit. Inget att lyssna på, inget att pladdra om. Förstår du?

Q: Nej, inte riktigt. När du säger så så dömer du den andra. Vad jag menar med sant lyssnande är när vi inte dömer.

A: Att inte döma är en illusion. Det är något vi kan göra om vi ett - kan ta bra betalt - två - kan känna oss som väldigt goda och fina människor.

Q: Ja, men det viktiga är ju inte att JAG känner mig bra när jag lyssnar utan att döma, det viktiga är att den som får prata utan att bli dömd mår bra.

A: Ja, men det är ju det som är så fel. Personen som kräks upp sin egen smörja borde inte må bra. Den borde säga, nu får det vara nog, nu orkar jag inte sitta och rota i min egen navel längre, nu glömmer jag det här och går vidare. Personen du lyssnar på borde må så dåligt att dom kommer till en vändpunkt - bottenkänning du vet.

Q: Nej, du saknar empati. Du är saknar hjärta.

A: Nej, men jag vet när ENOUGH IS ENOUGH!!!

4 kommentarer:

  1. Spelar det någon roll vad allt kallas? Spelar det någon roll hur pilarna går eller vad de definierar? Om vi är i stillhet - i total närvaro - behövs väl inget pladder... *vink* :)
    /Alexandra

    SvaraRadera
  2. :-) jag ser dig vinka. och ja, det är ett sjuhelsikes pladder i min skalle nu.... oj, fick just en lysande idé som har med pilarnas riktning att göra.

    SvaraRadera

UA-3343870-1