torsdag, september 25, 2008

Varför vakna upp ur identifikation med form??



Grundläggande frågor måste besvaras på nytt. Sanningens stund är inne!Varför längtar jag efter att vakna upp och bli fri från identifikation med formen? Gillar jag inte formens dimension? Lider jag?

Förfärande nog blir mitt svar såhär. Jag gillar formen och jag lider inte. MEN varför i hela världen sysslar jag då med den här uppvaknande-prylen?

Ok, det är klart att jag inte gillar allt i formens värld. Vissa former avskyr jag och andra kunde jag gott vara utan. Men mycket älskar jag. Jag älskar t.ex. den klara blåa hösthimlen, den friska luften och alla vackra höstlöv. Det älskar jag! Det är en av massvis med grejer som jag älskar.

Lider jag? Nja, ibland. Men oftast inte. Jag trivs rätt bra här nere i formen!
Jag påminner mig vad Jed McKenna säger till sådana sökare som jag. - You have a lovely dream! Why wake up?
Och DET, DET är en grymt bra fråga.

Jamen, men, men stammar jag fram. Ööh, jo men det är väl klart att jag vill vakna upp? Jag menar, världen är ju lidande, det lärde ju Buddha, Och så är det så många som lider och hur kan jag vara lycklig så länge det finns så mycket lidande i världen?? Det kan man väl inte vara? Är man inte väldigt empati-störd då? Och sen när jag tänker på det, det finns ju en massa saker jag är rädd för också. Jo, men, när jag tänker på det så lider jag faktiskt. Det gör jag!

GÖR JAG?? ÄRLIGT NU, LIDER JAG VERKLIGEN?

Nja, alltså.....

Okej, svaret är inte klart! Det finns ingen beslutsamhet här. Om jag frågar såhär då? Låt säga att du inte är så glad alltid. Låt säga att du har riktigt svarta stunder. Finns det då något i formens värld som kan få mig att må bättre?
Som vadå?
Tja, som en kopp varm choklad framför brasan. Eller nåt annat mysigt.
Jo, men det är klart att det skulle få mig att må lite bättre.

ok, jag ser hur jag snart står ansikte mot ansikte med en fasansfull upptäckt. Jag har ägnat en massa år av mitt liv åt att jaga något jag inte vill ha.... tillräcklig mycket .... inte tillräckligt passionerat .... elden brinner inte med en vit och rasande låga.

.... eller gör den det... någonstans långt där inne????????????????????????????

Jo det gör den. Jag känner det nu. Som ett skenande X2000 tåg utan bromsar kommer längtan efter befrielse farande upp från djupet av mitt väsen. En våldsam kraft är det, en kraft som får mig att svära och skrika. SKRIIIIIKA och SLÅÅÅÅ vilt omkring mig.
Det är befrielsekraften Eros som vill ta mig från form till tomhet på icke-dualismens mynt.

Fick ny input från perra i kommentaren till förra inlägget. Ordet GRAVITATION. Fantastisk input. Precis vad jag behövde nu. Jag kopplar ihop det med något Jed McKenna säger om Uppvaknadet. Han liknar den som håller på att vakna upp vid en rymdraket. Innan denna raket skall kunna lämna jorden behövs det en fruktansvärd kraft, den spyr ut eld (den andlige sökaren) och bränner allt bakom sig. Bränner alla broar. Förstör allting. Alla kan se framför sig hur en rymdraket ser ut när den lämnar jorden.

Där har jag bilden jag behöver!

Och nu till tio miljoner kronors frågan. Hur i helvete passar då Tolles - No Resistance - och Jesus - Vänd andra kinden till - APPROACHER in i detta med eld och förstörelse?????????????????????????????????????????????

Jag vet att det passar in. Det vet jag. För jag har känt hur sanningen i Tolles och Jesus ord knockat mig. Och precis lika sanna känns Jeds ord. HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUR passar det ihop och om det inte passar ihop - vad innebär det?

JESUS vs JED

Nej, jag tror dom passar ihop perfekt. Men hur. Jag har några krokar ute i hjärnan. En är att Tolle flera gånger sagt att Smärtkroppen och lidandet är vår främste lärare. Det finns ingen bättre Guru än ditt eget lidande. Så brukar han säga. Sedan tänker jag på det kompakta lidande han själv byggde upp innan han vaknade upp. Som en tryckkokare. Han blev mer och mer less på livet. Tills det bara exploderade. Samma med Byron Katie som har en uppvaknande historia som är helt fantastisk. Om ni inte läst om hennes uppvaknande, sök rätt på det på nätet.

Sedan har jag en till krok ute. Den har att göra med att Eros kraften inte kan möta något motstånd. Den tar oss från flera till färre. Det blir glesare och glesare mellan maskorna i Mayas nät. Kanske menar Tolle att vi skall följa minsta motståndets lag och då automatiskt koppla upp oss på Eros befrielsekraft.

Ja, frågan återstår. Hur passar Tolle och Jed ihop?`Hur kan båda ha rätt fast det ser ut som att dom står precis tväremot varandra?

4 kommentarer:

  1. Jag tror inte att någon här egentligen behöver mer information och fler kartor, och nyttan i att rekommendera länkar är ju alltid något tveksam, men inom det rationella/logiska paradigmet tycks jag för egen del ofta ha kommit tillbaka till dessa två koncept (att appliceras Jed McKenna-style och dra till sin absoluta spets):
    MEMETICS
    OCCAM'S RAZOR

    SvaraRadera
  2. du frestar mig anonym, men jag står emot. Jag älskar kartor förstår du, det är en av mina hemliga laster. Jag lägger länkarna under favoriter och skall kolla på dom senare, kanske imorgon. Nu kan skall jag se vad som fastnat på mina tankekrokar.
    MEN TACK!

    SvaraRadera
  3. Jesus vs McKenna...

    Jag vet inget alls om McKenna, men jag läste att han utmanar våra existerande tankesätt, och det var verkligen vad Jesus gjorde.

    Men det här han säger: "If you have a lovely dream, why wake up?" provocerar mig. Men det kanske är meningen? Och ingen som lever i en sån dröm skulle väl söka sig till sådan här litteratur?
    Hade jag en bara en "lovely dream" om hur jag lever i tillvaron skulle jag verkligen önska att någon väckte mig, så Nuts är jag...

    SvaraRadera
  4. "Och ingen som lever i en sån dröm skulle väl söka sig till sådan här litteratur?"

    Jag kan bara tala för mig själv. För mig har det så här långt varit en kombination av något äkta och något falskt. En kombinantion av Eros och Agape. En kombination av en våldsam längtan efter befrielse och en längtan efter att göra den ultimata ego-trippen. Jag ser det "upplysta" tillståndet som den ultimata egotrippen. Och en egot-tripp blir det när Agape skall försöka "skapa" ett uppvaknande. Då är det falskt. När Eros kickar in blir det sant.

    Håller med om att Jesu ord som dom bitvis framträder i evangelierna är provocerande.
    Men McKenna har provocerat mig så mycket att jag i omgångar har förkastat honom helt och hållet. På min förra blogg skrev jag mycket nedsättande om honom. Tror det finns nedsättande grejer på den här bloggen också om man backar lite i tiden. Jag har liksom bränt mig på hans böcker. Men alltid lockats att komma tillbaka. Men jag har inte kunnat hantera hans provokationer. Inte fattat vitsen. Trott att han bara var nån skruvad Solipcistisk anarkist med humor. Men det är han inte. Han är rak och ärlig.
    Nej, jag försöker inte sälja på dig hans trilogi. Berättar bara vad han betytt för mig. Och min bakgrund och min karta är inte som din. Jag behövde massor av Wilber och massor för att skapa ett sorts ramverk i mitt intellekt som kunde ta emot provokationerna utan att gå i försvar.

    SvaraRadera

UA-3343870-1