fredag, november 07, 2008

Den som fått nycklarna till Paradiset borde använda dom! Är det sant?

Här är något som får mina tankar att bråka med verkligheten - Ytlighet - Att försöka visa upp en snygg fasad. Hur dömer jag här? Vad skulle jag säga om jag mötte en av de ytliga människor jag har svårast att inte döma. Så här skulle jag kunna säga: 

När jag möter dig som av alla krafter klamrar dig fast vid din fasad. Inte bara den fysiska utan också personligheten - som fasad. Masken. Då blir jag nästan rädd för dig. Du ter dig lite spöklik på något vis. 
Vem är du bakom masken? 
Jag får lust att be dig att lägga ifrån dig ditt manus, strunta i koreografin. 
Hur skulle du röra dig?
Vad skulle du säga?

Du borde försöka vara äkta. Du borde försöka glömma dig själv för ett ögonblick, glömma vilket intryck du gör på andra, glömma vad andra tänker om dig, och faktiskt öppna dig för den och det du möter. Helt naturligt ... öppet ... i kärlek ... i tillit ... i stillhet.. i dans...

Här finns något att göra The Work på. Dyka ner på det som bränner mest. Den stress-skapande tanke som känns sannast - och sedan ifrågasätta den tanken. Jag tror jag måste gå lite djupare här. Säga såhär:
- Du behöver inte göra dig till för mig. Du behöver egentligen inte mitt godkännande, du behöver inte min kärlek. Du inbillar dig bara. Det är för att du glömt att du är ett mirakel. Ett ofattbart mirakel som hela tiden är nytt och överträffar sig självt. 
Varje andetag är ett mirakel. Det är livet som älskar sig självt. Ett överflöd utan like. 
Varje cell dansar en dans för att prisa livet. 
Det är ett evigt firande. En dans. 
Varje cell. 
Och du är miljarders miljarder celler. Som alla dansar livets dans.
Det finns inget annat att göra än att dansa och sjunga av tacksamhet. Och stilla bada i detta överflöd. Och dela med sig. 
Dela, dela dela. 
Ge ge ge. 

Överflöd. 

Du är detta överflöd av magi som hela tiden ger och ger!!!!
.... faan ... 
..... du borde förstå det här. 
Det står i varenda självhjälpsbok. Sånt pratar varenda "andligt" allmänbildad människa om. Det borde du känna till. Alla har väl någon gång läst en bok av Paol0 Coelho eller Deepak Chopra eller Wayne Dyer?? Va!? Det är ju fan grundkursen. Och du borde ha lärt dig leva denna fundamentala och enkla sanning! Fatta det!!

Oj.... det där brann till. Nu blev det verkligt för mig. Dom här tankarna tror jag verkligen på. Nu kör vi!

- Är det sant att de som söker kärlek och godkännande borde inse att dom inte behöver det, att dom har allt inom sig, är det så?
- Jag känner inte så inför alla. Men dom som prövats av livet, dom som sökt, dom som fått  nycklarna till paradiset men inte använder dom. Dom gör mig förbannad. Varför skall dom suga energi från mig. Varför skall dom behöva mig?
- Jag tar fast på den meningen - den som fått nycklarna till paradiset borde använda dom. Är det sant?
Jaa, det tycker jag. Någon borde väcka dom. Få dom att komma ihåg det dom redan vet. Det står ju för sjutton i Bibeln också. Alla kristna borde känna till det här - Gud rike är inom er - var det inte så Jesus sade? Mer än en miljard människor borde veta det här och leva det! 
- ....... LER .... Du är för söt Björn....
- Vadå, vad är det nu?
- Har du själv nycklarna till paradiset?
- Eh... jaa.... okej, jag förstår, jag borde gör en "turn-around" på det här.
- Nej, du borde svara på frågan - är det sant att andra borde använda nycklarna till paradiset?
- Jaa, det känns så. Jag får lust att slita mitt hår när jag ser bristmentalitet och lidande hos någon som vet tillräckligt för att kunna flöda över att tacksamhet och kärlek. 
- Ja men svara på frågan! Är det sant att den som fått paradisets nycklar borde använda dom?
- Alltså, jag kan liksom inte tycka synd om dom när dom lider. För det är så onödigt. Dörren till paradiset står ju för sjutton vidöppen. Det behövs inte ens några nycklar. Det enda som behövs är att ta ett enda jäkla steg så är man i paradiset. Ett steg inåt. Vilket är samma som utåt ... i en mystik dimension. Den är öppen för alla. Varför går så få? Varför läser dom och läser och tänker och tänker??
- Du har fortfarande inte svarat på frågan. Bara snackat en massa skit. Jag begär en sak här. Ett ja eller ett nej. Är det sant att andra borde använda nycklarna till paradiset?
- Jaa (det är sant, jag känner verkligen så, det här är en djup issue för mig. Perfekt för The Work)
- Hur känns det när du tänker så?
- Som jag sade, jag får lust att hoppa upp och ned och ropa - öppna din ögon, du ÄR redan allt du söker.
- Har du gjort det någon gång?
- Nja, jag skriver ju om det här på bloggen. Man vill ju inte hoppa på folk sådär. Men jag är ganska tydlig med det här. Jag tycker bristmentalitet är fruktansvärt onödig.
- Lyssnar folk när du säger det? Har du fått många människor att vakna upp och lämna bristmentaliteten för att istället flöda över av kärlek och tacksamhet? 
- Nej, det har jag inte. Folk som inte är redo lyssnar inte. Vill inte lyssna. Vill inte förstå.
- Nej, och hur får det dig att känna?
- Frustrerad
- Är du i paradiset när du är frustrerad?
- Eh, bra fråga du! Nej, jag antar inte.
- Tror du att folk som vill till paradiset lyssnar på någon som befinner sig i helvetet?
- Nej, kanske inte. Du har en poäng där!
- Det handlar inte om poänger hit eller dit. Det handlar om att du fortfarande tror på tanken att folk borde vakna upp! Är det inte så?
- Jo
- Och vem skulle du vara utan tanken - dom borde vakna upp!
- ååhhh, frifull. Öppen. Kärleksfull.
- Tror du människor har lättare att vakna upp när dom är i närheten av någon som är i paradiset?
- Jaa, det tror jag.
- Varför är du inte där då?
- Är detta verkligen "The Work"?
- Spelar det någon roll? Det är en viktig fråga!
- Joo, det känns fridfullt nu. Hjärtat känns mjukt och öppet. Nu skall jag sova
- Sov gott!


9 kommentarer:

  1. Fick ståpäls när jag läste igenom din the work-process på de här tankarna. Känner såväl igen dem. Hur många gånger har jag inte själv hamnat i den här frustrationen? Ett oräkneligt antal, suck. Slutet är bara så häftigt! Ett enda stort JA! Tack för att jag fick hänga med på en synnerligen häftig resa. Känner friden...

    SvaraRadera
  2. crystal! Ett enda stort JA :-) precis! JA

    SvaraRadera
  3. kyrksyster!
    det var länge sedan! kul att se dig här igen på min blogg! välkommen tillbaka! nu skall jag titta in på din blogg!

    SvaraRadera
  4. Jo, nu skall jag sova gott hoppas jag! Kom att klura på en grej Anton - är du alltid Nyvaknad? :-)

    SvaraRadera
  5. Nej.
    Alltid ny,
    men inte alltid vaken.

    SvaraRadera

UA-3343870-1