söndag, november 09, 2008

Jag vill dela med mig av friheten - är det sant?

Min historia. Hur jag sökte och fann "The Work" - för att sedan söka vidare - och återvända. Så oändligt intressant .... eller?

-Varför fortsatte jag söka när jag för 4 år sedan visste att jag hittat hem i The Work?

-Är det sant att du visste att du hittat hem?

-Jaa, det kändes så! Det fanns inga tvivel. Det var alldeles klart!

-När?

-Det var väl en period på några månader. Svårt att säga exakt när jag började söka igen.

-Jag förstår. Den gången, för fyra år sedan - hur lät den story du berättade för dig själv och andra?

-Jag har hittat hem. Mitt sökande är över.

-Var den historien sann?

-Jaa, det var min direkta upplevelse. HEMMA!!!

-Kan en historia någonsin berätta något om det som ÄR?

-Nej... okej, jag fattar.

-Gör du verkligen det?

-Javisst - jag ser nu vad som hände den gången. Jag gjorde en historia av mitt uppvaknande och började tro på den. Då somnade jag om. 

-Förstår du verkligen? Handlar inte det här inlägget om precis samma sak - att försöka berätta en sann historia om det som är - om Verkligheten?
Försöker du inte berätta historien om hur du kommit tillbaka till "The Work", fast nu på en ny nivå, med en ny mognad, nu med mer ödmjukhet? 

-Jo.

-Så nu frågar jag dig igen - är det sant att du hade vaknat upp den gången för 4 år sedan?

-Ja, under en viss period, men sedan började jag berätta historien om att jag vaknat upp, precis som du säger, det är då man somnar om. 

-Kan du svara på frågan med ett villkorslöst ja?

-Nej!

-Okej, så varför vill du nu berätta en ny historia om att du åter vaknat upp? Tror du att den här nya historien är sann? 

-På ett plan. I tidplanet. Men på ett djupare plan, nej! Med andra ord. Det är relativt sant.

-Kan verkligheten vara relativ?

-Jaa, medvetandet opererar på olika plan. Verkligheten ser olika ut från olika medvetandefrekvenser.

-Kan du veta absolut säkert att det är så?

-Nej, men jag märker ju att detta synsätt hjälper mig mycket.

-Hjälper dig med vad?

-Med att förstå verkligheten

-Min vän, jag hör dig säga att verkligheten är relativ, att den behöver redas ut. Kan det vara så att du pratar om din historia om verkligheten? Du har kanske skapat en väldigt komplicerad historia som du sedan behöver reda ut, kan det vara så? Har detta alls något att göra med verkligheten?

-Jag blir osäker.

-Vem skulle du vara utan den här nya historien om ditt "ny-uppvaknande"?

-Men.... är det här verkligen "The Work". Jag är lycklig nu. Jag känner stor klarhet inre frid. Varför skall jag ifrågasätta det? "The Work" skulle väl bara handla om sådant som skapar stress?

-Är det sant att den här nya historien om ditt "Ny-Uppvaknande" inte skapar stress?

-Okej ...:-) Jag fattar.

-Hur känns det när du befinner dig inuti den här historien som säger att du nu hittat tillbaka till "The Work" och att du nu "vaknat upp på nytt"?

-Det känns underbart .... eller... okej, jag fattar. Det känns som ett stort ansvar också. Som att nu borde jag dela med mig av min nya frihet. Eller rättare sagt. Nu känner jag att jag VILL dela med mig av min nya frihet. Och jag vet att det inte blir lätt.

-Min vän, är det sant att du vill dela med dig.

-Jaa, men det är väl positivt?

-Skapar det stress hos dig, på något plan?

-Okej, joo, det gör det.

-Hur skulle du kunna vända på den tanken - Nu känner jag att jag VILL dela med mig av min nya frihet!

-Nu känner jag att jag INTE VILL dela med mig av min nya frihet! ... men det känns konstigt

-Kan du se att "vändningen" är lika sann?

-Om det är sant att jag INTE vill dela med mig? 

-Precis.

-Neej, det är faktiskt inte sant. Jag VILL dela med mig.

-Men kan du dela med dig av FRIHET? Är frihet något som kan delas. Är det något som tillhör dig och som andra saknar?

-Hmm.... okej, du menar att frihet mera handlar om VAD vi REDAN är?

-Just det, och vad händer om du delar det du är?

-Aha! Då skapar jag med mina tankar både frihet OCH o-frihet. Då är hela karusellen igång igen och friheten är förlorad.

-Kan du nu se varför det är lika sant eller sannare att du INTE skall dela med dig av din frihet?

-Ja. Det här gick djupt. Det här med att dela med sig satt jäkligt djupt. Det trodde jag verkligen på.

-Är det alltså sant att du vill dela med dig av din återvunna frihet?

-Nej, frihet kan inte vinnas eller förloras. Framför allt kan frihet inte delas.


2 kommentarer:

  1. Härligt! Gillar det här sättet att diskutera med sig själv. Ska läsa om boken.

    SvaraRadera
  2. Spiritlight!
    kan rekommendera Tusen ord för Glädje, en av Byron Katies senaste böcker, läser den som svensk pocket i riktigt bra översättning. En njutning!

    SvaraRadera

UA-3343870-1