tisdag, november 11, 2008

Ondska

-Vad känner du när du ser någon ha mycket starka smärtor? Vad känner du när ett barn eller en ung människa rycks bort från livet? Vad känner du när du ser människor bli torterade? Vad känner du när du ser barn bli slagna? Vad känner du inför en människa som bevisats vara skyldig till incest? Vad känner du inför ett självmordsattentat där oskyldiga människor på gatan slits i stycken? Vad känner du när du ser regnskogarna decimeras med hög hastighet, djurarter utrotas och polar-isar och glaciärer smälta snabbare än vi någonsin förväntat oss. Vad känner du när du tänker på att cancer kan slå till mot vem som helst när som helst?
-Vad känner du Björn?
-Jag läser Byron Katies bok "Tusen ord för glädje" och när jag läser den känner jag kärlek
-Vad kallar du det som beskrivs ovan?
-Verkligheten
-Skulle du säga att det som beskrivs är gott eller ont?
-Jag skulle säga att jag inom mig fylls av en övertygelse om att det finns en kärlek som helar allt!
-Kom igen nu Björn, backa inte ur nu! 
-Jag backar inte ur. Jag säger att det finns en kärlek som kan hela allt. En kärlek som lyser igenom allt det vi tror är mörker.
-Ja men för helvete Björn, vad är det här för dravel? Vad vill du göra? GÖRA!!! Fattar du, du kan inte bara sitta där och droga ner dig med en massa bullshit om att allt är kärlek! Du måste skita ner nävarna. Torka upp blodet. Hämta vatten. Lägga om sår. Väcka opinion. Påverka. Lindra. Trösta. Du måste våga gå ur din bubbla och skita ner dig i verkligheten. Verkligheten stinker Björn och det är ditt jobb att rensa upp i eländet! Se till och nyktra till nu och det snabbt!

Den där dialogen har pågått inom mig så många gånger. Om ni visste! Så många gånger har sanningen fått ge vika inför förvirring och rädsla. 

Idag, tisdag den 11/11 -08 kl. 8.36 ser jag ignom förvirring och rädsla. Jag välkomnar det jag tidigare kallade fel och onska! Jag öppnar mig för det onda i världen! Jag säger
- välkommen cancer
- välkommen lidande
- välkommen svält
- välkommen kränkning
- välkommen plötslig död
- välkommen terrordåd
- VÄLKOMMEN ALLT jag någonsin gömt mig för
- VÄLKOMMEN ALLT jag tidigare varit rädd för .... så att jag kan få älska er!

Och som Byron Katie säger - vad gör kärleken?
Den torkar upp blodet, den ger morfin, den låser in förövaren så att hon/han inte kan skada SIG SJÄLV igen.

VI ÄR ALLA ALLTING. ENHET.
VÅGAR VI TRO PÅ ENHET???
Idag, 11/11 -08 kl. 8.44 vågar jag vara offret för själmordsbombaren, jag vågar vara självmordsbombaren, jag vågar vara det lilla barnet som dör i cancer, jag vågar vara föräldern som mister sitt barn, jag vågar vara den som drabbas av svält, jag vågar vara den som torterar - TORTERAR SIG SJÄLV, MÖRDAR SIG SJÄLV, KRÄNKER SIG SJÄLV

Allt, ALLT gör vi mot oss själva. 
ALLT drabbar oss.
ALLT, ALLT KAN VI ÄLSKA!
FÖR ALLT, ALLT ÄR VI SJÄLVA
ALLT ÄR KÄRLEK
ONE
ONENESS

ooohhhh, det är stööre än jag någonsin anat. STÖRRE!!!!!! OÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNDLIGT!!! 
VACKERT
GOTT
HELT
HELIGT

4 kommentarer:

  1. Ondska och rädsla och smärta är avsaknaden av kärlek...

    SvaraRadera
  2. ondska och rädsla och lidande är tankar. Och kärleken lyser igenom tankarna. Tanken "ondska" är inte ond. Den är bara en tanke. Och alla tankar är vackra. Utan tanken "ondska" skulle inte tanken "godhet" kunna finnas. Man kan älska tanken "ondska". Den vill bli älskad. Helad. Den finns inom mig. Föds inom mig. Dör inom mig.

    SvaraRadera
  3. Exakt. Ondska är blott en tanke, ett perspektiv.

    "Allt, ALLT gör vi mot oss själva."
    Ja, eller allt gör vi med oss själva.

    SvaraRadera
  4. Anton! Just det. Allt gör vi MED oss själva. Det är nyanserna som gör det....

    SvaraRadera

UA-3343870-1