tisdag, december 23, 2008

Eckhart Tolle - ett litet hyllningstal - för mig själv

Det andliga uppvaknandet - så som det beskrivs av t.ex. Eckhart Tolle - har fått kraft och sveper fram genom mänskligheten - det drar allt fler med sig. Allt fler VET inom sig att allt är GOTT, att ingenting behöver förklaras eller
namnges eller predikas.

Allt fler ser att det som behöver förklaras och namnges och predikas inte är äkta vara. Vackert och mänskligt men inte oändligt.

Allt fler kan varje dag sträcka ut handen och röra vid evigheten. Tack vare böcker som The Power of Now, A New Earth och Oprahs lansering av Eckhart Tolle och många många andra som verkar i samma fåra, är det nu lättare än någonsin att röra vid det orörbara. Det är lättare att uttrycka sig så som jag just gjorde. Det blir allt mindre viktigt att hålla fast vid symbolerna, för det som dom pekar på är här nu. För så många. Och det är helt underbart!

Allt fler ser att DET - evigheten - alltid varit här men att dom varit där - i tankarnas fantasivärld.

Det är så många människor som bidragit till detta underbara. I det här inlägget nämner jag just Tolle men i mitt hjärta finns alla dom andra - alltid. Ögon med vars hjälp vi ser evigheten. Ögon som ser igenom lidandets dimma. Våra ögon. Vi älskar våra ögon. Eckhart Tolle är ett par ögon som är klara som kristall. Dom ser rakt in i hjärtat. Och hela världen bjuds in att se igenom dessa ögon. Tacksamheten brusar i mig när jag betänker det här.

Vi ser också de gamla symbolerna med nya ögon tack vare Tolle. Tusentals människor upptäcker Jesus på nytt. Eller Buddha. Många upptäcker också andliga lärare som varit mindre kända i väst, lärare som t.ex. Nisargadatta och Ramana Maharshi.

Kanske kan Tolles böcker spridas därför att uppvaknandet redan fått fart. Kanske är det för att vi nu skördar frukterna av miljoner människors år av meditation och ärligt skådande in i sina hjärtan.

Behöver jag skriva något mer i detta inlägg? Behöver jag nämna all denn förvirring och allt det lidande som fortfarande ligger som stor skugga över mänskligheten?
Neej. Jag ser att jag inte behöver det.

Jag har ingenting att tillägga till det som står i Tolles böcker. Har aldrig haft. Det jag skriver om här är den process som handlar om att låta böckernas kraft borra sig igenom allt bråte jag samlat på mig genom åren. Det handlar om att upptäcka HUR uppvaknandet börjar leva i min vardag. Det kan se ut som att det handlar om VAD, men det gör det inte, det handlar om HUR. För mig. I min personliga lilla värld. Den här bloggen handlar hur det Opersonliga Uppvaknandet lyser starkare än det personliga uppvaknandet. Det handlar bara om mig men samtidigt allt mindre om mig. Så känns det. Men det finns ännu inget sätt att säga detta. Men det kommer. Kanske med Tolles nästa bok. En bok som redan är ute som säger just detta är Adyashantis bok "The End of Your World". Jag önskar att Oprah kunde lyfta fram den. Jag skall skriva ett mejl och tipsa om den. Undrar om hon läser alla mejl ... var hittar man hennes mejladress tro.

10 kommentarer:

  1. Väl talat.

    Stillness Speaks heter en annan av hans verk. Kanske mindre i rampljuset men helt fantastisk. Köp den och läs...

    "
    The habitual and reactive "no" strenghtens the ego. "Yes" weakens it. Your form identity, the ego, cannot survive surrender.
    "

    Magnifikt...
    /Perra

    SvaraRadera
  2. Ask and you shall receive. Hit kan du skriva:

    http://www.oprah.com/contactus

    Håller med Perra om Tystnaden Talar som även finns på svenska - helt underbar. God Jul!

    SvaraRadera
  3. Björn... hej :-) Har nu läst nästa allt du skrivit. Vet inte riktigt vad jag vill säga. Tack. Tack för att du skrivit så jag fick läsa.

    Det jag lärde mig är ödmjukhet. Förståelse hur andra människors väg kan se ut. Så man kan säga att du har bidragit till att göra världen bättre. Jag ska hålla dina texter i minnet när jag bemöter mina medmänniskor.

    Och så har jag fått skratta mycket :-)

    Jag önskar dig allt gott. Hoppas du skriver mer.

    Namaste, Pirjo

    SvaraRadera
  4. Perra!
    Jag älskar Stillness Speaks. Han kallar den sin Sutra, sin bibel. Samma sak med den. Där står allt man behöver om VAD.
    Men INGEN annan kan skriva något om HUR - hur dessa ord slår rot ... ibland, och om vi har tur blommar och bär frukt i ditt eller mitt liv. Ingen kan skriva om HUR den frukten i så fall smakar. Det kan vi försöka skriva om. BARA var och en av oss. Härligt!!
    Väntar på en ny post på din blogg!

    SvaraRadera
  5. Crystal!
    Nu har jag skickat ett meddelande till Ophrah! Få se om det händer nåt. Hör jag inget inom en månad skickar jag det igen. Så här skrev jag:

    Thank you for the wonderful webclass with Eckhart Tolle and his book A New Earth!
    I have a question for Ophrah. Are you familiar with the spiritual teacher Adyashanti? His latest book - The End of Your World - is a gem. It deals with some of the problems and question that arises after the awakening that so many people have experienced thanks to Eckhart Tolle and your Webclass. Not many people experience the kind of radical awakening - the once and for all thing - that Eckhart himself experienced. Most of us go in and out of the awakened state for years and fall into many traps on the way. Of course Eckhart knows about this and also gives advice, but Adyashanti has the personal experience of this more gradual awakening process and that makes him more helpful for me. Eckhart is a great inspiration but not always that helpful. Please read Adyashantis book - The End of Your World - (i know the title might sound a little provocative but the content is not) and if you like it - please mention it on your show or on Soulseries.
    Love
    Björn

    SvaraRadera
  6. Pirjo!
    Åh vad glad jag blir! Jag önskar dig allt gott! Jo, efter dina uppmuntrande ord kommer jag definitivt fortsätta skriva!

    SvaraRadera
  7. Cool Björn!
    Jag tror i & för sig inte du behöver ursäkta den förment provokativa boktiteln för Oprah...
    Tror snarare hon skulle kunna tänkas bli besviken när du säger att innehållet INTE är provokativt.

    Starkt gjort, du kanske sitter med henne en dag och orerar, du med?

    Allt om VAD. Inget om HUR?
    Hmmmm...

    Det är en ny post på G. Lugn...

    SvaraRadera
  8. Hej igen

    Jag älskar Eckhart Tolle :-)

    Det där med ögonen. "Öppna dina ögon och se" Det finns framför näsan på dig :-) Det funkade inte för mig.

    Så jag vände på det (jag vänder på mycket, tack vare Byron Katie:-)) Öppnade mina ögon och lät det jag såg - både former och tomhet - titta in i mig. Komma in genom mina ögon.

    Ja.. prova själv :-) För mig är det ett sätt att ha kontakt med Källan. En slags meditation.

    Ha en underbar dag!

    Kram, Pirjo

    SvaraRadera
  9. Perra!
    Att Oprah valde just Eckhart kan vara för att han inte provocerar så mycket. Det beror förstås på vad man jämför med. Jag tror att spridningen av Eckharts lära är att han öppnar upp för många och skrämmer bort relativt få.
    Jag är rädd för att Oprah tycker att Adya är för provokativ, det är jag ärligt talat. Jag tror redan hon har koll på vem han är. Det finns fler hon skulle kunnat lyfta fram - Gangaji - t.ex. var ju minst lika stor som Eckhart innan hon lyfte fram honom. Men även hon är för tuff för Oprahs breda publik, det är jag övertygad om.

    Jag tar tillbaka det med att Tolle inte pratar om HUR, det gör han, men tonvikten ligger på VAD - NUET, stillness, presence osv. Bara vila där, i det man redan är, det är ju hans grundrecept, så ordnar sig allt det andra.

    SvaraRadera
  10. Pirjo!
    Att låta det jag ser titta in i mig, wow, den var bra! Tack!

    SvaraRadera

UA-3343870-1