onsdag, december 17, 2008

Nåden - är den redan här?

När skall jag lägga ner mitt svärd och sluta fred med världen - i mitt fall, när skall jag lyfta bort fingrarna från tangentbordet och låta livet strömma igenom mig som det är. Utan att försöka formulera det eller strukturera  det eller förstå det? NÄR???
Pratade igårkväll om detta med en vän som just läst Jed McKennas böcker. När kan vi säga - I am done - och göra det med den där absolut definitiva slutgiltigheten. I AM DONE. När?
För när jag gör det så kommer kanske den här bloggen att upphöra. Eller så kommer den ändra karaktär. Kanske kommer jag skriva korta och kärnfulla inlägg i stil med 

- jag såg en död fågel vid vägkanten idag, den var det vackraste jag någonsin sett -

Nej, det var ju Rick i American Beauty som sade såna saker.

Jag kanske kommer skriva som Maharadji (Ram Dass Guru) 

RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM RAM

Det berättas att Maharadji innan han dog frågade en kvinna om hon ville ta vara på hans dagböcker. Han hade hyllmeter med dagböcker visade det sig. Kvinnan blev alldeles till sig av tacksamhet och glädje ... och inte så lite nyfikenhet. Vilka avslöjanden fanns att finna i den store mästarens dagbok. Det visade sig att det var sida upp och sida ner med RAM RAM RAM. Inget annat!

Gud!

12 kommentarer:

  1. Hi hi hi exakt, när ska vi sluta att analysera, vända och vrida på allt. Nog för att det vore skönt men troligen tar livet slut i det ögonblicket. Nu har jag inga bevis för det men tanken är kraften i den kropp som lever, tillsammans med hjärtats slag. Ditt hjärta och din tanke är det som tar dig fram i livet. När tanken slutar tänka och hjärtat slutar slå. Vad finns då?

    Men jag förstår vad du är inne på. När ska jag finna frid, när ska jag känna mig nöjd. Men jag undrar ändå om sanningen ligger i att nöja sig. När vi uppnått uppvaknande kommer nästa steg och livets märke är att ständigt längta och sträva efter källans kärlek. Okej, då är det detta du undrar, när ska själens källa komma i kontakt med källan i evigheten. När ska jag uppnå denna enhet, bli ett med alltet. När vi kommit dit lovar jag dig att livets käbbel upphör. Har vi då något mer att uträtta i detta liv. Troligen inte för egen del i alla fall.
    Jennyli

    SvaraRadera
  2. Jennyli! Jag ber om ditt överseende med att jag behöver hänvisa till livsdansens fem turer för att klargöra vad jag menar här. (det lät formellt :-) jag ber om överseende med det också:-) Men ämnet är så överväldigande starkt och komplext att jag annars riskerar att ... som vanligt ... flumma ut för mycket.
    Friden har jag funnit många gånger. Den kommer och går. Under meditationen finns friden där - då fylls jag av tacksamhet, då känner jag överflöd. För mig är detta det personliga uppvaknandet som jag upplever om och om igen. Ibland flera gånger samma dag. Samma sak under stunder av mystik förening i naturen. Allt detta representerar mina personliga intryck av källan. Men precis som du är inne på finns ett nästa steg. Och det är när man vänder 180 grader och upplever manifestationen utifrån källans perspektiv - det Opersonliga Uppvaknandet. Där börjar ett nytt flöde, en ny längtan. Och den tar aldrig slut. Det är detta flöde jag (Adyashanti) kallar för Embodiment. Den femte turen. Då handlar det inte om mig längre. Då handlar det om Källans längtan efter att genomlysa manifestationen. Du uttryckte det så här i din kommentar - Då har vi inget att utträtta för egen del längre - Då uträttas saker av Källan genom vår person men det är INTE längre personligt.

    SvaraRadera
  3. Väldigt bra beskrivet, de här fem turerna. Tack för att du försöker sätta ord på något så oerhört komplext. Bra gjort. Känner igen. Just nu har jag stor glädje (nöje, nytta?) av Adyas The Full Embrace. Stora öron lyssnar och något i mig verkar fatta (omfatta?). Svårt att förklara, något pågår i vart fall. Nu väntar jag bara på julens hetaste julklapp ;) - hans bok. Ha det fint, Björn.

    SvaraRadera
  4. Är det den här mannen du menar:
    http://se.maharaji.net/

    Låter som om han skulle ha skrivit mer om man hade haft mer RAM-minne.

    Perra

    SvaraRadera
  5. Perra!
    :D
    obetalbart tråkig kommentar :D

    SvaraRadera
  6. Sorry...

    Jag trodde jag hade mognat, det skedde ett återfall...

    Har ingen riktigt bra dag idag...

    Perra

    SvaraRadera
  7. Tack Björn för den förlängningen av min mening. Du fick min tanke att vända igen. Du ser det jag skriver bättre än jag själv ibland. Tack

    "Du uttryckte det så här i din kommentar - Då har vi inget att utträtta för egen del längre - Då uträttas saker av Källan genom vår person men det är INTE längre personligt."

    Klockrent, min tanke var att då får vi tala med och kämpa för mänskligheten i stort. Det är väl just det som händer när Källan uträttar saker genom vår person. Din klarsynthet är slående. Tänk om jag kunde få ha dig som tolk i allt jag skriver. :)

    Jennyli

    SvaraRadera
  8. Perra! angående Maharaji, kollade länken. mkt vackert.
    Jag menade en annan snubbe, stavar med två j - maharajji. Här är två länkar. http://www.neemkarolibaba.com eller http://www.ramdasstapes.org/maharajji.htm där hittar du mer om Ram Dass också. Ram Dass var under flera år en megainfluens för mig. Älskade att lyssna på hans grejer. Älskar honom fortfarande. Han lever i mig. Förresten lever han fortfarande och uppträder ibland offentligt. Han fick en stroke som slog hårt mot talcentrum. Den tidigare ultraverbale Ram Dass pratar nu långsamt. Letar efter varje ord. MEN DET ÄR SÅ MÄKTIGT. Hans närvaro är guld och sprider sig genom rutan. Det ligger mycket Ram Dass på Youtube också. Grejen med honom är att han dessutom var en intellektuell gigant, professor i psykologi på Harvard en gång i tiden innan han blev LSD-profet och fick sparken. Men LSD blev snart ett passerat kapitel och hans budskap genom åren har liksom bara blivit renare och enklare. Framför allt enklare. Åh vad jag älskar den gubben!!

    SvaraRadera
  9. Perra! angående att mogna - det finns inget tråkigare än att försöka säga nåt djupt om humor - men din kommentar om RAM-minne var DJUUUUP - tro mig, den betydde mycket för mig. Ärligt! Jag har så svårt för att skriva om dom här grejerna utan att bli för allvarlig. Och det här är inte allvarligt. Det är en dans. En lek, alltihop. Ser man inte det tappar man hela grejen. Jag vet ju detta men ändå får jag inte till det... snyft ...
    Men Ram Dass, som jag länkade till, han kan den konsten. Bäst av alla. Hans satsanger var skrattfester. Tolle kan faktiskt vara ganska rolig också på sitt sätt. Det är något av det bästa med Tolle.

    SvaraRadera
  10. Jennyli! Att bolla tankar såhär är guld! En gränslös rikedom!

    SvaraRadera
  11. Crystal! Läste i Adyas nya bok i morse. Den där känslan - det här är Boken med stort B - står skriven på varje sida. Vill gärna höra om dina tankar kring innehållet!

    SvaraRadera
  12. Perra! nä man måste inte anpassa sig! Jag har hört att i sufi-kulturen har dom upplysta som tillåts bara vara. man ger dom mat, dom behöver inte göra nånting, inte säga nånting. Kanske är dom inte fixerade vid källan, ja menar, ingen drar dom därifrån. Tolle satt också bara på parkbänkar i flera år berättar han ju. Vad händer med oss då Perra om vi tillåter oss det? Vi kan ju testa:-) Jo men ärligt talat. Vad är det värsta som kan hända? Vi hamnar i nåt gruppboende och blir omhändertagna. Det kanske blir en underbar tid. ... jag menar nästan allvar.
    Men det där högre måste ju använda kroppen och hjärnan eller? Så vad gör det för skillnad? Jag tror inte att vi behöver komma överens om en definition av egot ... snarare en definition av vad "något högre" är för nåt. Eller behöver och behöver ... det vore häftigt. Jag antar utmaningen. Jag skall spara det där du skrev, - den andliga synen på egot - bredvid - den sekulära synen på egot.
    Det ligger säkert en hund begraven här. Frågan är vems gräsmatta vi skall gräva i! Min eller din?
    Jag kan ju inte gräva i din så jag skall ut och gräva i min nu. Ram Dass, som jag skrev om i tidigare inlägg, han är väldigt klar och tydlig med att det finns en själ. Han är inte sekulärandlig. Men jag älskar hans budskap ändå. Intressant att detta kommer ifatt mig. Häftigt att du inte låter mig komma undan. Vi får se vad jag hittar. Jag lovar att rapportera.

    SvaraRadera

UA-3343870-1