tisdag, januari 06, 2009

Kritik av filmerna Zeitgeist The Movie och Zeitgeist Addendum

Har nu sett de omtalade Zeitgeistfilmerna flera gånger och börjat smälta dem. För er som inte sett dessa filmer skall jag göra en extremkort synopsis. - Om det inte vore för en klick "elaka" bankirer som sitter och planerar ett övertagande av världen (New World Order) skulle vi kunna skapa paradiset på jorden nu. På grund av de "elaka" bankirerna måste vi stå ut med krig och allehanda jämmer och elände. 
Filmerna finns att ladda ner gratis vilket är tur eftersom filmmakarnas utopi är ett samhälle utan pengar. http://www.zeitgeistmovie.com/

Jag motstår frestelsen att uppehålla mig vid ändlösa detaljer kring allt som är intressant och upplysande i filmerna och tillika projektet att kritiskt ifrågasätta filmmakarnas källor och fakta. För den som är intresserad av detta finns en intressant ingång här http://www.geocities.com/CapitolHill/Senate/3616/FedReserveFacts.html
Jag skall tillstå att jag är öppen för att det mesta av det filmerna berättar kan vara sant och riktigt MEN att det inte hjälper så långt. För problemet ligger inte på faktaplanet, det ligger på medvetande-nivåplanet.

Plötsligt hittade jag kärnproblemet (för mig) i det filmerna lyfter fram. Man visar en intervju med en filmproducent (om jag minns rätt) som fick möjlighet att bli personligen bekant med en man ur familjen Rockefeller. Rockefeller är en av de familjer som utpekas som syndabockar i den här typen av konspirationsteorier. Denne Rockefeller avslöjade för filmproducenten hur han varit med om att inscensätta diverse djävulska planer vars huvudsyfte var att stärka familjen Rockefellers makt, inflytande och rikedomar. Filmproducenten frågade något i stil med - Men hur kan ni göra så här om det orsakar det amerikanska folket en massa lidande?? Rockefeller-mannen svarade något i stil med (fan, jag borde citera ordagrant inser jag men det kommer ändå mynna ut i min tolkning...) ..... Varför bryr du dig om folket, skit i dom och se till så att du och din familj får det bra. Fortsättningen på historien är att filmproducenten blev skrämd av detta uttalande och sade upp bekantskapen.
Här har vi kärnproblemet - Bankirernas medvetande-nivå. Och VEM konsulterar jag när vi pratar medvetande-nivåer? Jo, Ken Wilber. Han är för mig mästaren när vi pratar den här typen av problemställningar. Jag har läst mycket Ken Wilber de senaste dagarna och detta är vad jag kommit fram till.

Bankirerna lever i en värld som i mycket liknar den värld våra förfäder levde i där man drog runt i klaner och krigade mot varandra. De värden som stod högt på den tiden var list, mod och styrka. Man älskade sin familj. Medvetandet omfattade familjen och familjens allierade men inte mer. Vi pratar om ett väldigt begränsat medvetande. En begränsad kärlek. Jag skall försöka redogöra för det här utan att gå in i en massa teorier kring psykologisk och kognitiv utveckling med alla dess facktermer och referenser till gubbar som Piaget och Habermas och många andra. 
Varför älskar vissa människor bara sin familj eller sin klan eller sitt gäng? Tänk er samtidigt att vi pratar MC-gäng här men att skillnaden är att bankirerna rent kognitivt är tusen gånger mer avancerade. Man kan nämligen på ett kongitivt plan vara oerhört avancerad, utan att förmågan till empati och förståelse för andra (på ett känslomässigt plan) behöver befinna sig där. Emotionellt kan man vara en grottmänniska samtidigt som man kognitivt är kvantfysiker.
Rockefeller-mannens problem är att han INTE KAN känna något för "folket". Han förstår att andra ser till allas bästa men han kan inte känna det. Han kan förstå att det finns andra världen i livet en makt och pengar men han kan inte känna något för dessa värden. 

Hans problem och därmed världens problem (om vi antar att filmernas budskap är trovärdigt) är en oförmåga hos bankirerna. En oförmåga att bry sig om andra än sin familj. 

Nu kan vi gå direkt på lösningen (som jag ser den) vilket är en annan än den som presenteras av filmmakarna. För i filmerna uppmanas vi att sluta droga oss med religion och underhållning, vi uppmanas att se vårt beroende av lönearbete för vad det är - ett slavgöra påtvingat av bankirernas penningpolitik. Vi uppmanas att bli arga och sluta med att passivt underkasta oss all den kontroll och övervakning vi utsätts för som syftar till att kontrollera och styra oss. Vi uppmanas att vara kreativa och brinna för visionen av ett samhälle utan pengar och utan de olika religionernas söndrande egenskaper. Vi uppmanas att se att vi alla är ett, att jorden tack vare dagens teknologi kan producera mat och energi i överflöd åt alla och att paradiset på jorden är möjligt. Vi uppmanas att se att jordens överflöd tillhör alla.

Lek med tanken att DU, just du, fick chansen att träffa dom här bankirerna och ge din syn på vad som är på gång. Anta att du var påläst till tusen och visste allt om deras illvilliga och superlistiga planer för världsherravälde. Vad skulle du säga och HUR?
Det är ju detta som är knäckfrågan. HUR skall vi prata med dom här mäktiga männen (och kvinnorna) För dom vet ju redan vad vi tänker och tycker. Dom läser våra mejl och sms och scannar webben dagligen (FRA) Dom vet allt om hur vi tänker. Då är frågan, hjälper det? Hjälper det att dom ser att vi är arga och att vi genomskådar hur dom tänker?

Vad är det som terroristerna från arabländer sagt i alla år? USA är satan och USA måste bekämpas. Det är vad självmordsbombarna sagt i en massa år. Så vad är så nytt med Zeitgeist. Vad hjälper det att vi också blir arga. Är inte självmordsbombare från arabländer arga nog? Har det hjälpt?

Låt oss nu gå på lösningen. Den ligger som jag ser det i HUR vi skulle prata med bankirerna om vi fick chansen att träffa dom. Vad skulle vi i filmproducentens ställe säga när Rockefeller-mannen sade - skit i folket, se till så att du och din familj får det bra. Vad skulle du svara?

Låt se, vad skulle jag själv svara. Ärligt talat, jag vet inte. Jag tror att jag (tyst inom mig) skulle göra The Work. Jag skulle fråga mig, är det sant att den här mannen borde bry sig om folket? 
(en inre dialog skulle följa)
- Ja det bör han, han borde inse att mänskligheten är EN organism, att vi alla tillsammans kan skapa ett paradis på jorden.
- Kan du vara absolut säker på att det är sant?
- Jaa.
- Hur skulle du känna inför den här mannen om du inte tänkte dom här tankarna?
- Kanske att han var en man som bryr sig om sin familj... kanske ... men jag skulle ha svårt att glömma vem han var.
- Men om du för en kort sekund kunde glömma det, om du för en kort sekund bara kunde se en man som älskar sin fru, sina barn och sin familj, en man som ville att dom skall få trygghet och rikedom, att dom skall få det BRA. Hur skulle du se på den mannen då?
- Som en jämlike kanske. Som en man jag kunde tycka om.

Och efter detta korta The Work, så ser jag i blixtbelysning att det är precis så jag måste se den här mannen (om min andlighet skall ha någon förankring i verkligheten). Jag ser också att det är det enda sätt på vilket jag någonsin skulle kunna nå honom och få honom att växa. Växa genom kärlek. För jag tillhör inte hans familj. Jag är inte hans vän. Jag tillhör "folket" som han skiter i. Men om han bara börjar att öppna sitt hjärta och vidga sin krets av omtanke lite, lite grand, då är han såld. Då finns det ingen hejd. Det är kärleken som kan öppna bankirernas hjärtan. Och vad är kärlek? Jo, det är att se att han är jag. Att jag kunde vara han. ATT JAG ÄR HAN. Att jag också bryr mig om min familj. Att jag också vill att dom skall ha det bra. Att jag också vill känna mig trygg och slippa oroa mig. 

Jag vet att allt detta låter sockersött, som en NewAge-tomte på speed, men det är dagsens sanning. Det är mitt jobb att se att Rockefeller-mannen är JAG. Att han inte borde vara på något annat sätt NU. För han är verkligheten. Och verkligheten är perfekt som den är ... NU. Det är kärlek. Jag vet att jag citerar Byron Katie vilt men det klingar klockrent i mitt hjärta. ..... först när jag älskar att Rockefeller-mannen skiter i folket NU ...... så öppnar jag mitt hjärta för honom och möjliggör för honom att öppna sitt för mig. För just nu (förutsatt att han och jag sitter på ett fik just NU...) är jag hans öppning till en högre medvetandenivå OCH han är min öppning. Jag pratar om den medvetande-nivå där vi är ETT.

Och HUR, hur skall jag OCH HAN kunna komma närmare denna högre medvetande-nivå om jag demoniserar honom, om jag separerar mig från honom och säger att han har fel och borde ändra sig?
Vad jag kan säga är att han KAN ändra sig, han kan öppna sitt hjärta, han KAN släppa sin rädsla för att förlora kontroll och trygghet vilket han söker i form av MAKT och RIKEDOM. Han har dessa möjligheter. Hur får man människor att förverkliga sina möjligheter? Jo, genom att tro på dom.

Ojojoj, jag känner hur det hela drar iväg till en sockersöt tirad om kärlekens kraft men jag kan inte hjälpa det. Jag säger att den är sockersöt för att jag fortfarande i någon mån misstror den. Kan det vara så enkelt frågar jag mig? Men sedan inser jag att det inte är enkelt. 

DET ÄR FAN inte enkelt att älska Rockefeller-mannen!!!!! Det är inte enkelt att acceptera honom som han är nu. För då måste jag acceptera MIG som jag är nu, full av hat och ilska. Jag måste möta mitt eget behov av trygghet och kontroll. För det är samma behov som driver Rockefeller-mannen. Vi drivs av samma behov. Vi ÄR samma. 

Byron Katies The Work. Det är en möjlig lösning. Just nu, just här. Innan jag har funnit frid i mitt förhållande till Zeitgeistfilmerna KAN JAG INTE begära att Rockefeller-mannen skall finna frid och släppa sitt begär efter makt och pengar. Jag måste börja HÄR och NU.

12 kommentarer:

  1. "De är ur stånd att älska, utöver sin egen familj.
    Problemet ligger på medvetandenivå-planet, inte faktanivå-planet.
    Medvetandet omfattar familjen och familjens allierade, inte mer."

    Helt riktigt.

    Men är det inte så med oss själva? Har vi någon egentlig empati för
    andra familjer, andra människor? Jag talar nu om genomsnittet.
    Vi ser små sammanhang, överallt. De är uppenbara.

    Men är dessa små sammanhang miniatyrer av ett större sammanhang? Det brukar vara så...

    Rockefellermannen är knarkare på makt. Han är slug, intelligent och sofistikerad. Men han är inte medveten. Han lever i den extrema konsekvensen av separation från Gud.
    Han tvingar oss att gå i samma riktning som honom, använder vår rädsla som verktyg.

    Så länge du har bara en kärna kvar av rädsla, gör inget försök att tala med den här mannen, eller han lindar dig runt fingret.
    När du inte längre är rädd, kommer han att försvinna.

    Jag kom på en fråga till: Vill jag BYTA med Rockefeller-mannen?
    Ha ALLT! Kunna göra ALLT!
    Allt vi strävar mot, som slavar, leder ju dit han är!

    Tänk, jag tror, nej jag vet, att Rockefellermannen är den olyckligaste mannen på denna jord. Men det är han inte medveten om. Han är övertygad om att han kan skada andra utan att skada sig själv.
    Han känner att pengar inte ger någon varaktig tillfredsställelse.

    Ännu mera pengar hjälper! Ännu mer!

    Han kan inte SE annat än materiell vinst.
    Han är berusad!

    Men han är TOTALT ensam. Det skrämmer honom. Han kan bara göra EN sak. Gissa vad.

    Hela världen i händerna på några galna knarkare? Kan detta vara sant?

    Nej, det går inte att leva med det här! Vi måste sansa oss. Hitta fel i framställningen...

    Om detta är ett uppvaknande, Björn, vill du somna om?

    SvaraRadera
  2. Perra!
    Faktum är att tanken slog mig, att jag skulle vakna och berätta för min fru, fan vilken obehaglig dröm jag drömde inatt, jag drömde ... och så skulle jag berätta om det som sades i Zeitgeist. SKÖNT att vakna.
    På din fråga, vill jag somna om, svarar jag ... med rodnande kinder ... ett litet ynkligt ... ja.
    Men jag kan inte. Det går inte. Det är problemet med dom där filmerna. Dom är för skickligt gjorda. Dom är för sansade. Dom håller det hela öppet. Vi kan om vi vill förkasta deras budskap, man känner sig inte tvingad att köpa något, OCH JUST DÄRFÖR fastnar det. Går inte att skaka av sig. Och bara en sådan sak som att man får höra Ram Dass (aka Richard Alpert) där på slutet får ju mig att känna förtroende. Jag älskar Ram Dass. Lyssnade massor på honom ett tag, på samma sätt som jag nu lyssnar på Adyashanti och Jed McKenna. Jag är FAST och jag kommer aldrig kunna skaka av mig detta. Jag får leva med det.

    Du har rätt, rädslan är central här. För jag tror att 99% av dom som köper den här typen av budskap använder det för att skapa sig en modern satan. Att då är hela grejen om intet.

    Jag känner så här just nu. Jag vill verkligen "göra" något. Och vad jag kan göra är att fokusera på den källa där Nicholas (så hette han) Rockefeller och jag är ETT.
    Jag vidhåller, det handlar inte om information. Det skulle inte hjälpa ett skit om hela världen stängde av TV:n idag och gick ut på gatorna för att protestera mot bankirerna. Det skulle möjligen leda till ett fullskaligt krig som slutar med att ingen part har höjt sitt medvetande tillstånd och så skulle vi uppfinna en liknande medvetande-struktur i en ny skepnad.

    Det handlar om att höja medvetandet och inget annat. Plötsligt ser jag hur rätt Tolle har. Det handlar om att vara närvarande VARENDA VAKEN SEKUND. När vi är närvarande då vågar vi möta demon efter demon. Och dom finns all INOM oss själva. Bankirerna finns inuti oss själva. Vi måste se det så. Hur mycket andra försöker övertyga oss om att de finns DÄR UTE. Det finns inget DÄR UTE. Allt är inom oss. Freden är inom oss. Demonerna är inom oss. När vi möter demonerna och inte viker en millimeter, när vi står kvar orädda därför att vi är SÅ HIMLA NÄRVARANDE, då upplöses som. Som dina eldflugor Perra.

    Åh, jag blir så inspirerad. Jag brinner nu. Av närvaro. Av en ny passion att öva närvaro och medvetenhet och The Work varje vaken sekund. Vi är på rätt våg. Men det är SÅ lätt att komma ur kurs. Zeitgeist-filmerna är farliga på det sättet. Samtidigt är dom just dom prövning vi behöver just nu - för att öva närvaro och kärlek. Nicholas Rockefeller. Vill jag vara i hans kläder. Inte förrän jag kan säga JA och känna det i hela min varelse är jag redo att möta honom (och alla hans gelikar). Redo blir jag av att öva närvaro NU NU NU NU NU..... :-)

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt Björn, allt finns inom oss. Allt vi säger om andra, säger vi om oss själva. Allt vi tycker om andra tycker vi om oss själva. Jag håller med dig helt och fullt, om vi går ut och protesterar då skapar vi bara mera krig och det hela fortsätter som det alltid har gjort. Vi måste börja tänka om. Det enda arbete som är värt något är det arbete som går ut på att lära sig leva. Närvaro var ordet. När vi funnit den sanna närvaron då lever vi. Detta tillstånd desarmerar den som medvetet är i det men även de som inte är i det. Detta kan se konstigt ut men om man tänker sig en luftballong så gör det skillnad för alla i ballongen om jag börjar blåsa ut mer luft så att ballongen kan stiga. Det påverkar alla om evigheten uppfyller mig. Den ballong jag sitter i lyfter och drar med sig ansenligt antal andra. När vi inser det förstår vi att vi har andligt ansvar för fler än oss själva.

    TAck för mycket viktigt inlägg och för din vinkling på det. Jag håller med dig.

    Jennyli

    SvaraRadera
  4. Ni har rätt, både du Björn och Jennyli (har du sett filmerna också?)

    Bankiren finns inom oss själva! Som en miniatyr av en annan bakir, i ett större sammanhang.
    Precis som förtryckaren planterar en kopia av sig själv i offrets huvud.
    Som offret sedan använder mot sig själv! Det här läste jag om, för många herrans år sedan..

    Jag har tappat fästet i tillvaron en smula på grund av det här om nu dykt upp. Det verkar inte ni ha gjort. Allra minst du, Jennyli. Du sprider trygghet och värme! Tack!

    SvaraRadera
  5. Tack Perra för dina ord :)de värmer
    Jennyli

    SvaraRadera
  6. Perra och Jennyli!
    Tack för era kommentarer! Sedan sist har jag lyssnat i timmar på John Sherman http://www.riverganga.org/
    Jag har inte lärt mig något nytt alls, vilket man aldrig gör när man lyssnar på John, men han har en egenhet som "andlig lärare" och det är att de-mystifiera allt det Adyashanti och Tolle å dom andra pratar om.
    Djupt djupt inom mig lägger sig något till rätta, andas ut och slappnar av. Och det är oerhört livgivande för mig. Som att dricka sanning. Korta stunder där jag INTE håller livet på en armlängds avstånd. Jag visste inte ens att jag gör det förrän jag lyssnade på John idag. Shit tänkte jag. Det där är jag. Björn håller livet på en armlängds avstånd. Jag blev stum. Men nu tror jag att ett inlägg är på gång.

    SvaraRadera
  7. Filmen Zeitgeist tar upp vissa saker som verkligen äger rum, men sättet den gör detta på är totalt galet, för när man tittar på den får man intrycket att världen styrs av hemliga onda män och att det inte finns något du kan göra åt det. Detta är totalt missvisande.

    Historien är inte bara en rad händelser, utan en kamp mellan idéer om hur det mänskliga samhället bör utformas. Det som inte alls tas upp i Zeitgeist är att det finns en humanistisk, republikansk rörelse sedan åtministone några årtusenden tillbaka i mänsklighetens historia.

    Ta exempelvis kampen mellan det amerikanska och brittiska systemet, som präglat de senaste 230 åren. Detta tas inte upp alls.

    Därför vill jag ta tillfället i akt och tipsa om en mycket bättre film:

    1932 - USA:s sanna historia

    Där får man en bra bild av skillnaden mellan Lincolns och Roosevelts USA, och det brittiska imperiet, som representerats av lord Palmerston, Winston Churchill, John Maynard Keynes m.fl., och idag av den finanselit som det talas om i Zeitgeist.

    SvaraRadera
  8. ok, tack för tipset. Intressant detta!

    SvaraRadera
  9. Hörruduu DU! (har ej läst förljande kommentarer, MEN jag ger dig ett direkt svar på ditt inlägg)

    Ursäkta mig men vad är det för romantiserad kritik till Zeitgeist. Vad är det för nånsens, du påstår att vi ska älska (eller se oss som ett) med ideologoin som kolonialiserat, exploaterat och förgört, förstört allt som någonsin kallats för världsligt liv. Kom igen. Okey, vi ska inte fortsätta hata systemet som förlamat och förslavat oss (samt tagit ifrån oss våra mest grundläggande rättigheter)....MEN det vi SKA och KAN göra det är just det Zeitgeist förespråkar (min tolkning) att vi ska öppna och använda oss utav alla våra sinnen, VI ska SLUTA vara blinda, passiva och acceptera att världen ser ut som den gör, att du blir behandlad som du blir behandlad, att djur får sätta sitt liv till för att du ska kunna skryta om vilka snygga Nike skor du har, att barn får betala med sin framtid för att du ska kunna njuta av ditt morgonkaffe, din marabouchoklad , mobiltelefon eller ditt cigarettpaket. Människor blir transporterade hur som helst över hela världen för att tillfreställa en värld som alldrig blir mätt, De sätter sina framtidsdrömmar på spel, de offrar till och med sina organ och barn för att bidra till ett helt sinnesjukt och omänskligt system som ständigt påminner oss om att vi INTE ÄR ETT (I fysikens värld är vi det, men det ekonomiska och politiska är ett helt annat). Så nej jag tänker inte älska bankirerna och nej jag tänker inte hata dom, men därmeot välj vad du vill fortsätta acceptera.

    - Bli medveten, reagera och gör motstånd.

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Jag önskar dig lycka till på den väg du valt!
    Det var länge sedan jag skrev det där inlägget och skulle förmodligen inte uttrycka mig så idag om någon bad mig säga vad jag tycker om Zeitgeist-rörelsen.
    Vad tycker jag idag? Jag måste nog erkänna att jag inte är så intresserad längre av att tycka saker. Självklart tycker jag också saker men det känns inte lika viktigt längre. Ibland tänker jag att det är mitt bidrag till en bättre värld.

    Jag vet hur Zeitgeist tolkar denna min inställning. Dom tolkar det som att jag därmed spelar makthavarna i händerna. Att denna mer passiva inställning är precis vad dom önskar att mänskligheten skall ha, så att dom ostört kan ställa och styra. Men vet du vad, jag tror inte att det är så enkelt. Jag tror inte längre på enkla svar. Gör du det?
    Som du vet har människans längtan efter enkla svar orsakat mycket lidande och elände.

    SvaraRadera
  11. jag har blivit indragen i denna sockersöta visionen av en framtida värld som alla, hela världens befolkning, skulle må bra av... men jag letade medvetet efter klok kritik och hittade den här... de är också människor och nej, inget är svart och vitt... Zeitgeist har dragit fram i människorna styrkan och viljan att tro på att en förändring kan ske - och det är en sån njutning att se hur människor gladeligen samlas kring en sådan idé - men vilken skrämmande tanke att din kritik skulle vara skäl att klassificera dig som en "förrädare"... hemskt... Tack för dina kloka tankar, jag kommer att se till att iaf mina FB kumpaner läser dem... så kan de ha nåt att grubbla över - grubbla är sunt :)) Önskar oss alla en bättre värld och dig allt gott!

    SvaraRadera
  12. Tack Ivana för din kommentar!
    Ja vad skall man säga om vackra ideer och medaljers fram och baksidor. It's life. Det är galet och det är vackert som bara den:)

    SvaraRadera

UA-3343870-1