fredag, maj 15, 2009

AVSLÖJAD

En misstanke gnager i sinnet - den viskar - Björn, du är en stooor, fet lögn ....
På senare tid har denna misstanke blommat ut och blivit ett självlysande faktum - Björn, det faktum att du skriver den här bloggen är ett av de bästa bevisen för att du är en lögn. De insikter du radar upp här är så förbannat lögnaktiga att dom stinker!

... jag pratar om Björn som upplev-AREN. Det är han som inte längre klarar av att hantera ljuset från en sanning som är här varje sekund och som aldrig viker en tum.

upplev-AREN är en lögn. Please ... definiera lögn! Ok, ok ... för att något skall fylla kriteriet SANNING måste det finnas här hela tiden. Vi kan använda tyngdkraften som exempel. Inte för att den är absolut sann utan för att den ger en känsla av vad absolut sanning är. Vi behöver inte konstruera den. Tyngkraften är oberoende av tolkningar. Två personer med olika kulturell och religiös bakgrund kommer om dom hoppar ut från taket på en skyskrapa att göra samma upptäckt ... en engångsupptäckt.

Ibland kan jag bokstavligt talat se hur upplev-AREN konstrueras inför mina ögon. Ett räddhågset litet mentalt spöke formerar sig och frågar ängsligt - vad innebära detta för mig? kan det skada mig? kan jag dra nytta av det?

Det häftiga är att jag faktiskt kan se hur denna entitet uppstår ur tomma intet. Jag vilar i det som alltid är här - rent upplev-ANDE. Och sedan uppstår upplev-AREN och (TILL SYNES) sliter sönder det hela till
- subjekt och objekt
- jag som upplev-aren och min upplevelse.

Jag vågar slå vad om vad som helst - alla vet det här. Detta är ingen insikt!!! Det är grunden. Alla sorters insikter döljer denna grund. För insikterna är lika lögnaktiga som upplev-AREN av insikterna. Insikterna är lika mycket konstruerade hjärnspöken som upplev-AREN av insikterna.

Jed McKenna skriver nåt intressant:
Ego doesn't need to be killed because it was never really alive. You don't have to destroy your false self because its not real, which is really the whole point. It's just a character we play. and what needs to be killed is that part of us that identifies with the character. Once that's done—really done. and it can take years—then you can wear the costume and play the character as it suits you to do so. now in the character but not of the character.

Med mina egna ord: Upplev-AREN är inte ett problem. Upplev-AREN behöver inte förstöras. Det är tron på att man är upplev-aren som behöver dödas. Man skulle kunna tro att så fort man genomskådad lögnen så försvinner den. Varför är det inte så enkelt? Nej, så är det helt enkelt inte. Tendensen att tro att man är upplev-aren sitter också i kroppen. Den sitter i kulturen. Lögnen har sipprat in i allt.
Vad är man då? Det behöver man inte bekymra sig om. Det är uppenbart bortom alla ord varje gång lögnen genomskådas. Jag har använt många ord här för att peka på det. Nu fungerar ordet upplev-ANDE. Det är ANDE som går som en röd tråd igenom allt. Jag är ... ANDE...

.... ANDE ....

Allt som finns är .... ANDE ...

... förnimm-ANDE ...
... var-ANDE ...
... vet-ANDE ...

That's it!

Nu har jag fast mark under fötterna. Nu är upplev-AREN som tänkt och skrivit och upplevt det som står i detta inlägg - AVSLÖJAD

Vad är det som avslöjats?

... inget koncept ...
... ingenting som ord och tankar kan greppa ...
... ingenting som du som upplev-AREN kan glädjas åt ...

... men att säga att det som AVSLÖJATS är rent upplev-ANDE kommer ganska nära ...

Måste avsluta med ett skönt citat:

"If you have the choice between enlightenment and a
million dollars. take the million dollars! Because if you
get the million dollars. there will be somebody there to
enjoy the million dollars: but if you get enlightenment
there's no one there to enjoy the enlightenment."
-Ramesh Balsekar

4 kommentarer:

  1. Hej Pinocchio!
    Jag börjar förstå din fascination för Jed Kenna (har inte läst honom). Precis så är det ju; det är vårt identifierande med våra masker som ställer till det. Och Debbie Ford tar också upp nu i boken om vår kollektiva kultur/medvetande som hela tiden medskapar vårt fönekande (enabling our denials).
    Ha en bra helg!
    /Alexandra

    SvaraRadera
  2. och jag förstår din fascination för Debbie Ford. Ditt senaste inlägg var mycket intressant och givande:
    http://telluselle.blogspot.com/2009/05/andlig-upplysning-som-forforelseteknik.html

    SvaraRadera
  3. Vilket otroligt skönt inlägg!

    "Det häftiga är att jag faktiskt kan se hur denna entitet uppstår ur tomma intet."

    Exakt! Kan också se hur den där upp-levaren bara uppstår, som en ängslig kanin som dras upp ur en trollkarls hatt! Såg den senast härom dagen. Till en början trodde jag på upplev-aren, jäklar alltså, jag VAR den... tills jag förmådde urskilja vad som skett och kunde vila i Källan igen. Vilken skön känsla.. :)

    "Det är tron på att man är upplev-aren som behöver dödas."
    Ja, så förbaskat bra uttryckt! Man får genomskåda den bit för bit. Imorse kunde jag se den där upplev-aren uppstå igen. Men - den här gången såg jag tydligt vad som skedde. Intressant! Och bara för att jag såg så tydligt, kunde jag ganska snart hitta tillbaka till friden igen.

    Och så läser jag ditt inlägg som förklarar precis vad det är som sker! Det här är ju helspännande. Tack för att du sätter ord på det här. Det inlägget hjälpte mig mycket. :D

    SvaraRadera
  4. Crystal!
    Visst är det helspännande!:)
    Kommer du ihåg att Adyashanti ibland pratar om när vi inte orkar söka mer och ger upp - att det är då stillheten infinner sig - så är det för mig nu. Men sen säger han också att sökandet brukar ta fart igen. Sök-aren vilar sig lite bara... :) Men egentligen är sök-aren en roll eller en mask. På så sätt är sökaren inte sann. Vad är sant? Det som alltid är här. Så måste det vara. Vad är alltid här?
    Det är den enda frågan som behöver ställas. Vad är alltid här?

    SvaraRadera

UA-3343870-1