fredag, maj 29, 2009

Jag glömde hjärtat

Den här bloggens logga fick en uppdatering igår. Jag skrev:
Allt är ETT seende levande vetande
Jag skrev att:
Tanken "jag ser" är blind - tanken "jag lever" är död - tanken "jag vet" ... vet inte ett skit.
Med tanke på att språket fumlar runt i det ordlösa med sina nervösa svettiga fingrar det ju ganska fyndigt. Det får stå kvar. Men jag glömde hjärtat.
Nu blir det:
Allt är ETT älskande levande vetande
Jag tog bort den blinda tanken "jag ser" och satte dit
Tanken "jag älskar" bryr sig inte ...

Nu blev slutklämmen denna:
Björn Clausen ... vet inte ett skit ... bryr sig inte ... då han är död ... en tanke, en mental konstruktion ... efter NUET

Ja det var ju fyndigt. Varför inte slå på stortrumman och boosta upp sin image så det står härliga till. Omvänd prestige... Hahaha .... Man lever ju bara en gång. Varför inte unna sig a hell of ride.

Nej men, Såklart. Egot bryr sig aldrig. Egot släpar alltid efter nuet. Älskande finns bara nu. När språket hunnit konceptualisera älskandet ... har älskandet redan runnit mellan det dualistiska språkets svettiga fumlande fingrar. Jag gillar det där med att språket är fumligt och svettigt och nervöst. Som en osäker tonåring. Men ganska söt ändå. Språket är gulligt. Jo det är det.

Tänkte skriva ett inlägg om just detta:
Adyashanti säger att det bara finns en mätare som indikerar om man är på rätt väg i sin process. Fumliga ord men dom pekar på nåt som bränns. Hur vet man att man är på rätt väg? Är det för att man upplever mer frid, mindre tankar, mer kärlek??
Nej, säger Adyashanti. Inget av dettas säger något om att man blivit mer vaken. Den enda indikationen på att man kommit nån vart är att man bryr sig MINDRE. ...
VA!?
Ja sug på den karamellen.

Men någonstans här ... där .. ingenstans ... finns ett vetande om att så är det. ÄLSKANDE FINNS BARA NU. Och ingen separat entitet ryms någonsin i nuet ... nuet som är gränslöst ....
Aj, orden lade fällben på sig själva där... nu springer jag till jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

UA-3343870-1