fredag, maj 01, 2009

Sinnet smälter och blir naket Vetande

Det här, som är här, har bytt aggregationstillstånd från is till flytande. Det är vetandet som är förunderligt. Vetandet är allt som är. Objekt och subjekt kan inte längre upprätthållas. Det är som om subjekt och objekt smälter i ljuset från det nakna vetandet.

Jag får ibland mail från en läsare av den här bloggen som skriver mycket om "upprätthållande". Han säger att inget som behöver upprätthållas kan vara sant. Det kan inte vara sant eftersom det måste få ett slut. Det måste ta slut eftersom vi inte orkar upprätthålla det. Vi orkar inte med osanning. Inte i längden. I längden orkar vi inte konstruera en verklighet ovanpå verkligheten. Så skriver han ofta men med andra ord. Det har hjälpt mig oerhört. Tack David!

Sedan har jag blivit hjälpt av Antons kommentarer i det här inlägget . Han ställde många penetrerande frågor vilket gradvis fick något i mig att ge upp. Det var Antons ihärdighet som fick det att brista. Vad brast? Jo, konstruktionen av subjektet i förhållande till objekten - eller kanske hellre - svaret i förhållande till frågan. Tack Anton!

Det jag skrev ovan om David och Anton, också det pockar på att bli upprätthållet. Det pockar på att bli förverkligat. Men det är fiktivt och kommer aldrig att bli något mer än en berättelse utifrån ett oändligt begränsat perspektiv. Berättelser vill bli förverkligade. De vill manifesteras. Men vad som händer när det manifesteras är att de blir ännu overkligare. Det slog mig att den fysiska manifestationen av en berättelse är ännu mer fiktiv ... om det nu finns grader av fiktion...

Det verkliga är det nakna vetandet såsom det lyser orört av de olika berättelser om subjekt och objekt som uppstår och löses upp. Det nakna vetandet är det enda som inte behöver upprätthållas. När sinnet sjunker in i det nakna vetandet släpper all kramp ... gradvis. Min meditation i morse var mycket annorlunda. Andningen släpptes fri ... av sig självt ... och lät mycket kramp komma upp för att sedan lösas upp. Det var inget jag gjorde eller tillät. Det hände av sig självt för att jag (som sinnet) sjönk in i det nakna vetandet och lät mig smälta samman med det.

De ord jag skriver här - visst är dom konstruktioner. Men jag ser samtidigt hur den här bloggen är som en sandmandala. Snart kommer alla dessa bokstäver likt sandkorn ha sopats ihop till en hög av ettor och nollor för att ... jaa, hällas tillbaka ut i floden av ... någonting. Eller ingenting.

Jag älskar ett band med Ram Dass när han pratar om att försöka. Till slut kommer han till försöket att inte försöka. Det är de andliga sökarnas specialitet. "Are you trying not to try?" frågar han och publiken skrattar generat.

Här - just här - i det som alltid finns här - finns det enda som inte behöver upprätthållas - det nakna Vetandet. Stillhet finns här och Närvaro. Men det nakna Vetandet vet inte alltid det. Däremot vet det nakna Vetandet alltid .... punkt. Det vet alltid. Vad det vet spelar alltid mindre roll än själva vetandet. Det är vetandet som är miraklet. Eller awareness som det heter på engelska. "Pure Awareness". Ord ord ord ............ ord ord ord ....

Nu skall jag (som vetandet) inte åka någonstans den här helgen. Men kanske kommer drömlika bilder av någon som heter Björn att flimra förbi - Björn i Skåne, på Österlen, Björn avnjutande en glass, ingen dator i närheten, inte förrän på måndag, vem vet om det någonsin blir måndag - vem vet. VEM VEM VEM????????

Hahaha .... VEM kan aldrig bli något annat än en konstruktion. Identitetens röda tråd är naket Vetande. Vichara är att ge upp alla försök till mentala konstruktioner.

Slutligen. De koncept som finns inom Vedanta är till oerhört stor hjälp när alla koncept skall smältas ner till naket Vetande.

Detta var också ett koncept - en konstruktion. Men det gör inget. Allt smälter till naket Vetande

2 kommentarer:

  1. Tack Nallebjörn för dina fina kommentarer hos mig!

    SvaraRadera
  2. Alexandra!
    :) länk till dom där inläggen som gjorde mig så glad - http://telluselle.blogspot.com/2009/05/att-vaga-slappa-taget.html
    samt
    http://telluselle.blogspot.com/2009/05/bortom-behoven-finns-min-identitet.html

    Underbara inlägg - rekommenderas!

    SvaraRadera

UA-3343870-1