tisdag, juni 02, 2009

Crazy Wisdom

På jobbet i går klottrade jag ner följande:

Neediness (se mig, bekräfta mig!) uttrycker sig spontant genom ett visst kropp/sinne. Men det finns inget personligt i detta. Det uttryck av närvaron som kallas neediness uttrycks samtidigt genom miljoner kropp/sinnen. Är det inte vad varenda idoldeltagare ropar i vartenda idolprogram över hela jorden. Se mig! Bekräfta mig! Säg att jag finns och är verklig och ok. Är det inte vad alla gör på ett eller annat sätt. Är det inte vad den här bloggen är ett uttryck för - jo självklart.

Neediness är en av oändligt många melodier som närvaron spelar på de instrument våra kropp/sinnen är.

Sedan igårkväll satt jag här och snickrade lite på den där hemsidan som jag tycker att jag borde ha... för att vara ok, för att vara nån, nån med en röst, ett budskap, en mening. Den ihåliga bambuflöjten björn tycker inte att närvarons melodier duger. Han vill spela sin egen melodi trots att det inte går. Men det är en annan melodi. Egots lustiga melodi. Absurda melodi.

När man kommer in på hemsidan skall man mötas av nedastående lilla text med rubriken - Först ett litet meddelande till läsare: Dessutom skall man mötas av den här bilden på Osho. Jag vet inte varför men det var vad som föll mig in. Det skall inte finnas någon förklaring till detta. Det skall inte stå något om vem mannen på bilden är. Dom som vet dom vet. Den enda förklaring som finns kommer vara orden "Crazy Wisdom". Osho var det första som kom upp när jag skrev ordet Crazy Wisdom. Det var faktiskt hans böcker och band som första gången smittade mig med Nondualism-viruset. 2002 tror jag det var.

Först ett litet meddelande till läsaren:
Det är något galet med Nondualism. Man kan inte ta det på allvar. Då blir det galet på riktigt. Nondualism är ”Crazy Wisdom”. Språket är dualistiskt och kan därför aldrig göra annat än dansa en galen dans runt Nondualismen. Jag och andra som försöker säga något om Nondualism är som vildar som dansar en galen, verbal dans runt den eld som kallas Nondualism. När vi kommer för nära bränner vi oss och det börjar ryka om oss och våra ord.

Allt vi har att tillgå är liknelser. Men alla liknelser kommer förr eller senare rasa ihop som korthus. I början blir man frustrerad när liknelserna rasar ihop. Dom som fortfarande har alla hästar i stallet ger upp i det här läget. Dom fortsätter med sina liv och glömmer hela saken. (detta är by the way ett perfekt ställe att sluta läsa … gå och gör nåt vettigt! Titta på TV, ring en kompis, skaffa ett fadderbarn eller engagera dig i klimatfrågan!)
Men Nondualism blir snart som ett virus som attackerar hjärnceller. (en liknelse som kommer rasa ihop … ) När det väl bitit sig fast kan man inte sluta förrän viruset tagit över varenda hjärncell. Det som då händer är vad den här websiten handlar om.

Här hade det varit lämpligt att adressera målgruppen för Nondualismens budskap … om det bara funnits ett budskap … (och en målgrupp…) Jag hade kunnat skriva något som skapar igenkänning. – Du som har ett problem … bla bla bla … och har försökt att lösa det på olika sätt … bla bla bla … men inte lyckats .. bla bla bla.

När målgruppen för budskapet känner igen sig hade jag här kunnat säga något lockande om hur fantastiskt ditt liv kan bli när du väl anammat Nondualismen budskap. Jag hade kunnat måla upp en målbild som talar till alla dina sinnen. En bild där du ser dig själv som en förbättrad version av den du är idag. Inte bara det. Här borde jag också måla upp gripande målbild av en bättre värld. För ditt förbättrade jag kommer naturligtvis bry sig om allas lycka, inte bara sin egen. Eller hur?

Men jag kan inte göra något av detta. Det skulle vara oärligt.
(här är också ett perfekt tillfälle att sluta läsa … )

Du som fortfarande läser kanske hoppas på provokativa texter där det absurda i vanliga människors drömmar och problem framställs i ett löjets skimmer. Jag måste tyvärr göra dig besviken. Det är inte alls vad detta handlar om. Jag måste dock erkänna att min väg in i Nondualismen varit fylld av rädsla för att konfrontera det fullkomligt absurda i att vara den jag trodde att jag var - det jag trodde att mitt liv var. Shakespear kunde sätta ord på det: "... it is a tale, told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing ... " Det är först när vi är redo att på allvar konfrontera det löjeväckande och absurda i vårt eget liv och i mänskligheten som helhet, som vi kan börja närma oss vad Nondualism är. Och jag menar inte humorns säkerhetsventil där vi då och då kan skratta åt eländet – jag menar se utan att titta bort, se och se ända tills något ofattbart händer. Hur blir man redo för det? Det finns inga metoder eller övningar. Det behövs inte. Det räcker gott att leva sitt liv och inte blunda så förbannat hårt när det absurda i livet (så som vi tror att det är) stirrar oss rakt i ansiktet.

Åh, jag önskar verkligen att jag kunde säga något tröstande här – något hoppingivande. Men det skulle vara så totalt fel. För mig har det varit just denna värkande längtan efter tröst och hopp som stått i vägen för Nondualismens oerhörda budskap.

Därför – med all respekt för dig som söker tröst och hopp – kan jag säga att det är helt ok att sluta läsa här. Jag förstår precis för jag har ”knarkat” på tröst och hopp hela mitt liv. Och detta knark har gjort mig blind och döv för den oerhörda sanningen som alltid genomsyrat varenda cell i min kropp, luften jag andats och varje människa, djur, växt, stjärna och tanke jag någonsin mött. Plötsligt kom jag till en punkt när jag var tvungen att lägga av med det mentala knark som jag lite slarvigt kallar tröst och hopp. Man kan också kalla det för lögnerna och illusionerna. En av dessa illusioner är följande:
”Jag är en separat individ som skapar min egen framtid genom att välja hur jag skall förhålla mig till min omvärld.”
Kill it! Det är en lögn. Punkt.

Jag antar att det är onödigt att påpeka att du kan sluta läsa här om du känner minsta tvekan i det här läget. De flesta har nog redan slutat läsa. Du som är kvar - välkommen till Nondualism enligt Björn Clausen!

Till din hjälp finns en site-map där du kan välja olika ingångar till Nondualismen. Det spelar ingen roll var du börjar. Vilken ingång som passar dig har jag ingen aning om. Jag vet bara att där det känns lockande att gå, där finns återvändsgränderna. Där det tar emot, där finns öppningen. Till dig som väljer att gå dit det känns som mest lockande har jag en sak att säga. Njut av den dualistiska drömmen! Varför vakna upp?
Sitemap

18 kommentarer:

  1. Underbart läs-ande! :) Och jag läste ända till slutet! Och jag har också slutat "knarka" på hopp och tröst! Och det fanns absolut ingenting under sitemapen, vad läckert!!! Och det gillade jag allra bäst! ;) :D

    Btw, har du lyssnat på Adyas radioprogram som man kan ladda ner gratis? Du vet, länken jag skickade härom dagen? Om inte, säger bara - skitbra! :)

    SvaraRadera
  2. Jag måste säga, utifrån att ha jobbat som professionell copywriter, är det något jag är allergisk mot så är det "den påstådda blygsamheten" i form av att "du kan sluta läsa här" -påståenden. Grundregeln för skriven kommunikation (och annan också egentligen) är ju att skriv något om du har något viktigt du vill säga, annars låt bli. Låt läsarna avgöra själva när, vad och hur de vill läsa. Annars blir din påstådda blygsamhet istället ett besserwisser. Det var det ena.

    Det andra är förstås att du har rätt i det du säger på många ställen. Hopp ger dock energi och är nödvändig för mig, för att utvecklas. Bekräftelsen - "se mig" är ju ytterst ett sätt att vara närvarande. Vi behöver varandra på olika sätt så länge vi är människor här och nu på Jorden.

    Kram
    /A
    PS. Jenny_Li: Sådär är det verkligen för mig också ofta; att jag skriver något och så upptäcker jag att någon annan skrivit något liknande efteråt samtidigt :) DS.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår din kritik, T.

    Samtidigt tycker jag att Björn säger nåt viktigt med "sluta läsa", även om han kanske formulera sig annorlunda. Det kan onekligen tolkas som ett sätt att fiska efter nyfikenhet.
    Vad jag antar att han vill är att omedelbart klargöra för de horder av sökare som söker tröst och underhållning på nätet att han inte sysslar med sånt. Ingenting som tjänar personligheter.

    SvaraRadera
  4. Crystal! Adyashanti-filerna tankas ner nu! Vilken bra idé! Jag skall lägga in en sitmap och när man klickar på den så kommer det se ut såhär:
    DU DU DU DU DU
    DU DU DU DU DU
    DU DU DU DU DU
    osv. En massa länkar som det står du på. När man sedan klickar på dom står det - GO WITHIN - inget mer. Ler vid tanken.
    Tänker på J. Krishnamurti som lär ha hållet ett föredrag som samlade väldigt många av hans lärljungar. Han gick ut på scenen och satte sig där och sade ingenting på nästan en timme. Tolles 15 minuter är ju inget mot detta. Sedan sade han. Go within! Och så gick han.
    Vet inte om det är sant men det låter onekligen som nåt han skulle kunna gjort.
    Nej, men vi får se vad sitmapen kommer bjuda på. Håller på att gå igenom gamla blogginlägg. Ser om något håller. Kanske väljer några texter, redigerar dom och lägger in dom på websiten. MEN framför allt kommer jag göra en hejdundrande stor länksida. Det skall bli så underbart kul! Jag skall länka till alla underbara lärare OCH andra som jag känner tacksamhet inför. Sedan så blir det en hejdundrande boktips-lista också. Det skall också bli jättekul!
    Myser vid tanken på detta jobb:)

    SvaraRadera
  5. Hej Björn
    jag ser mycket av mig själv i det där galna ansiktet. Hade du frågat min sambo så hade han sagt samma sak. Du är något på spåren och samtidigt som det är skönt så är det oerhört skrämmande eftersom vi nu kommer snubblande nära en ytterst obekväm sanning. Jag har svälj, själv varit nära den ett flertal gånger och förmodligen ryggat tillbaka. Jag har det så mysigt och bekvämt där jag är. Tvungenheten kommer dock närmare. Som det där viruset som du talar om. När vi väl börjat dansa runt nondualismen nöjer vi oss inte längre med att lära oss hur dansen går till. Vi vill välsignat gärna komma på nya sätt att dansa för att så att säga knäcka koden. Det vi inte väntar oss är att vad vi möter där någonstans i närheten av brännpunkten är just det...ingenting

    När vi snubblar över denna insikt skräms vi att ta ett steg tillbaka. Det var ju inte detta vi ville upptäcka och det var ju inte detta vi ville åstadkomma...

    Så många gånger har jag nosat på detta ingenting. Det står där bakom hörnet och liksom lurar. Trynet på bilden tittar förmodligen runt hörnet. Tvungenheten äter upp oss inifrån om vi upphör att vädra sanningens luft. Tvungenheten äter upp oss eller längtan gagnar oss. Troligen är det samma sak. Sås blir det av alltihop och sås på spanska betyder salsa. En mycket trevlig och lustfylld dans. Tack för en mycket lärorik tes om tvättäkta andlighet. När allt kommer omkring är vi äntligen skapade i en kropp och när allt kommer omkring har vi äntligen möjligheten att njuta av det. När vi tomhänta återvänder till evigheten så kommer kadensen. När allt kommer omkring äter vi middag ur tidlöshetens sanna skattkista utan att vi vet om det. Frågan är hur mycket vi behöver veta. Ja just det...det där viruset. Någon gång blir vi friska och kanske är det det som vi är här för att lära oss. Galenpannor är vi allihopa, i alla fall jag ;)

    PS. Eller hur Telluselle. Dessa sammanträffanden kommer titt som tätt. Skål!

    Kramar till er alla!
    Jennyli

    SvaraRadera
  6. Björn!
    Jo jag har också läst det där som Krishnamurti gjorde, så det stämmer säkert. Häftig man, vilken grej. Han gjorde många lustiga saker har jag förstått och jag förstår numera varför han gjorde det. Men vid den tiden jag läste det där, fattade jag inte så mycket. Nu bara skrattar jag högt. Helt underbart alltså! :)

    Det låter som om Björn har väldigt kul! Det känns mellan raderna. Gläds med dig. Just let it out! :)

    SvaraRadera
  7. Alexandra! Tack för din synpunkt! Detta med falsk blygsamhet är tänkvärt. Men när det gäller SANNINGEN ... vafan Alexandra, man kan ju inte bli annat än just blyg ... det är ju bara FÖR mycket ... rodnar ...
    Jag ÄR verkligen blyg inför detta ämne. Jag kanske kan dölja det väl i många av mina inlägg på bloggen men sanningen att säga ... vem tror jag att jag är ... VEM?? Och där är vi framme vid kärnan i detta. Jag som person kan bara inte skriva nåt om detta. Det måste klargöras. Det kanske inte gör det skrivna mindre sant men det bränner i alla fall bort en lögn. Jag vet verkligen INGENTING om detta. Det är SÅ uppenbart.
    ... vad tycker du förresten om alla versaler? Det känns ganska billigt för mig men ändå kan jag inte låta bli. Det är så lättvindigt.

    Sammanfattningsvis - tack för din synpunkt. Var så säker. Den där välkomstsidan blir inte långlivad. En website skall precis som en blogg vara levande tycker jag. Skillnaden är att det skall finnas en viss struktur. Trots allt:)

    SvaraRadera
  8. David!
    Exakt. Nondualism säljer ingenting, framför allt inte kryckor för fiktiva personer.
    Att det jag skriver kan tolkas som att jag fiskar efter nyfikenhet. Hmm... Tack för den synpunkten. Det var nog så jag kände igår. Snälla, snälla, läs vidare, låt er inte nedslås, här finns trots allt hopp och tröst. HOPP bortom hopp, TRÖST bortom tröst. För så är det ju också. Och som jag skrev, neediness är opersonligt. Drabbar björn-historien väldigt ofta.

    SvaraRadera
  9. Jennyli!
    Tack för en sagolik kommentar! Jag sitter här och ler och ler ... TACK!!

    SvaraRadera
  10. Crystal!
    Jaa, jag har kul nu! Och det är så kul att dela detta! Dualismen, den välsignade dualismen. En sagolik dröm. Tacksamhet flödar. Vågor på Nondualismens hav. I let i be and I let it out. Samtidigt. Orden dansar salsa som Jennyli skriver om:)

    SvaraRadera
  11. Apropå Osho och Crazy Wisdom!
    Insåg att det var länge sedan jag lyssnade på denna galna man! På Youtube hittade jag ett klipp som visats 961025 gånger.
    http://www.youtube.com/watch?v=6D7rWLzloOI
    Är han galen eller är han subtil? Eller bara underhållande?
    Jag vet inte.

    SvaraRadera
  12. Hej. Osho... jag har inte tittat på hans tal eller läst dom. Läste dock en liten liten bok han hade skrivit i början. Det som fastnade var att han berättade om hur han pratade skit med flit. Sade någonting... folk lyssnade... nästa dag sa han motsatsen... folk blev förvirrade... vad är sanningen???? :-) Han gjorde så för att hålla lyssnarna alerta. Liksom förtrollade av hans ord. Mindet så upptaget att det inte märkte vad som skedde runt omkring. "Hans" närvaro "jobbade bakom kulisserna" :-) Jag fick för mig att det inte är någon ide att läsa eller lyssna hans tal. Poängen med honom var att vara i hans närhet.

    Är han galen eller vis? Överhuvudtaget... är någonting någonsin vad det verkar vara?

    Kram, Pirjo

    SvaraRadera
  13. Pirjo! Osho sopade hela tiden igen alla spår efter sig. Inte värt det att försöka bli klok på karln. Men det blixtrade till i hela mig då jag läste eller lyssnade till honom på den tiden jag behövde honom. Hur vet jag att jag behövde honom? Det är ju sånt man säger. Men jag hade nog aldrig blivit smittat av Nondualism viruset annars. Det var humorn och galenskapen som fascinerade mig. Du vet, det var Osho som hade 93 Rolls Royce och ägde en gigantisk Ranch i Oregon. En Ranch som amerikanska myndigheter stängde igen under dramatiska omständigheter samtidigt som Osho landsförvisades. Sedan vågade inget land i hela världen ta emot honom. Han ansågs vara så farlig. (På Ranchen fanns en tungt beväpnad vaktstyrka ... ) Osho har till och med landat på Arlanda flygplats men hans privat-jet fick flyga vidare. Svenska myndigheter vågade inte ta emot honom. Helt otroligt att tänka på. Det fanns så mycket galenskap runt Osho att man aldrig slutar förvånas. Men jäklar vad rolig han kunde vara.

    SvaraRadera
  14. Mycket intressant! Kan inte låta bli att se fram emot att se mer av vad du hittar på. Och jag håller med ovanstående, man kan riktigt höra mellan orden hur roande du tycker det är..! :)

    Papaji lär ju ha varit en sån där provocerare också, alltid med glimten i ögat...

    Osho creeps me out big time... Jag har läst en del av det han skrivit, mött flera av hans anhängare och pratat med många som tillbringat tid i hans ashram - deras berättelser är ofta väldigt underhållande och chockerande, alltid lika roligt att lyssna på :) Det intryck jag fått av "hans folk" är att de bejakar sin inneboende galenhet fullt ut, och att det handlar mer om en slags manisk galenhet än något fritt och lekfullt. De tycks alla även ha det gemensamma draget att de älskar att provocera, samt förmågan att totalt strunta i omgivningens reaktioner och konsekvenser... vilket kan vara lite besvärligt exempelvis i en situation när man ska jobba tillsammans. Underhållande, som sagt, så länge det är på lite avstånd ;) Jag har inte fastnat för vare sig honom som person eller hans texter. Däremot gillar jag denna lilla uppmaning som jag tror kommer från Osho Zen Tarot, som ju är inspirerad av Oshos ord:

    "You can’t work your way out by working it out with the mind.
    Better to follow your heart if you can find it.
    If you can’t find it, just jump.
    Your heart will start beating so fast there will be no mistake about where it is!"

    SvaraRadera
  15. Magdalena!
    Intressant det du säger om Osho! Det Pirjo sade om att han med flit pratade skit och med flit gjorde folk förvirrade genom att nästa dag säga raka motsatsen till det han sade dagen innan är väl det sätt på vilket han försökte hjälpa oss. Men vi är som hundar. Om man pekar på något stirrar hunden alltid på vårt finger - ALDRIG på det vi pekar på. Osho försökte göra sitt finger så vidrigt som möjigt så att vi skulle sluta stirra på det. Kan det ha varit så?? Jag svamlar här men så måste det ha varit. För på många sätt var han en vidrig människa utifrån alla de värdeskalor människan uppfunnit. Att han var rolig och underhållande väger långt ifrån upp all den andra skiten.

    ... ändå, ÄNDÅ älskar jag den här mannen. Det är inte klokt. Jag har inte kommit över denna förälskelse. Jag har aldrig träffat honom, han dog innan jag började intressera mig för dom här grejerna. Jag vet inte vad detta säger om mig ... hmmmm.... antagligen är det inte bra. Inte bra alls! (:

    SvaraRadera
  16. Magdalena!
    Jag tänkte att jag skulle skriva något för att släta över det sista jag skrev om hur jag känner för Osho ... men jag kommer inte på något som känns ärligt. Sanningen är att det var HAN som smittade mig med Nondualism-viruset. - genom sina böcker och genom sina videoklipp. Ofattbart. Jag är ju en sansad och välfungerande person. Jag tror inte att mina arbetskamrater skulle säga att jag försöker provocera. Jag är ganska snäll faktiskt. Joo, det är jag:)

    SvaraRadera
  17. Magdalena! Jag menar sansad och välfungerande jämfört med Osho. Men då är ju alla jäkligt sansade och välfungerande förstås så det är väl inte så mycket att skryta med.

    SvaraRadera
  18. Björn,

    Du tolkar väl inte det jag skrev som att jag nu har samlat ihop en helt ny hög med fördomar om dig, utifrån det faktum att du är förtjust i Osho? :)
    Jag tror inte det är möjligt att lära känna en person som Osho, som lär ut saker på den här nivån, genom sina anhängare. Jag tror inte heller att man kan lära känna en person bara genom att observera vilka lärare han följer, och inte heller förstå läran genom splittrade andrahandskällor . Det är väl bara härligt att du hyser varma känslor och intresse för Osho! Genuin inspiration är inte alltid så himla lätt att hitta, så jag skulle vilja påstå att den är guld värd oavsett i vilken form den kommer.

    Jag gissar att min motvilja när det gäller Osho har att göra med det vi diskuterat tidigare - att mobba ihjäl egot eller inte. Jag nyper igen mig som en mussla om nån försöker bända upp mitt skal med våld, tvingar sig på mig med sina åsikter och konfronterar mig gång på gång. Om det istället lockar min nyfikenhet på ett avslappnat sätt, då svänger dörren upp på vid gavel helt naturligt. Det påstås ju även att Adyashanti är en "hård" lärare, men det skulle jag inte vilja hålla med om - det är inte hård i det avseendet jag menar. Adyashanti är hård men känslig på samma gång, och det är något helt annat...
    Ibland har jag även misstänkt att det är med Oshos budskap lite som med ironi... Det finns ju folk som inte förstår ironi och tar saker bokstavligt istället, och då går hela poängen förlorad. Men, men... vad vet jag? :)

    SvaraRadera

UA-3343870-1