torsdag, september 10, 2009

Logik på dagis-nivå och titt-ut-lekar

Om jag ÄR det jag söker, om allt är ett, om det jag söker alltså finns framför mig, över mig, under mig och bakom mig - varför är det då lättast att upptäcka det jag söker BAKOM MIG?
Jag har egen erfarenhet av att det är så. Jag har under långa perioder ägnat mig åt att lyssna till stillheten BAKOM alla ljud/ord. Jag har också övat mig i att se filmduken som livets film spelas upp på. Också övningen med filmduken är ju att se - inte bakom den här kroppen - men BAKOM sinnesobjekten. Jag har övat mig att se det som inte förändras BAKOM det som förändras. Detta oföränderliga kan man se bakom varje ögonpar man möter.

Nu har jag upptäckt en ny bakgrund. Denna gång handlar det varken om filmduken, stillheten eller oföränderligheten. Nu handlar det om medvet-ANDE. (That huge, magical word in Nondual spirituality) Just nu kommer musik från Traxx Ambient radiokanal in genom mina öron. Häromdagen gjorde jag en liten skiss inspirerad av Sri Atmanandas texter.

1. Medvetandets bevittnande av tänkandet
2. Ditt tänkandet över din varseblivningen
3. Din varseblivningen av ett objekt
4. Ett objekt (den fysiska kroppen eller andra fysiska/astrala objekt)

Kan jag som tänkandet någonsin vara säker på att musiken verkligen finns där ute som ett oberoende objekt. Dvs, finns musiken där om jag varken hör den eller tänker på den? Vad händer med musiken när man separerar den från både varseblivning och tänkande? Separerar man musiken från varseblivning kan man fortfarande tänka sig att den finns där. Musiken blir då till ett objekt vi kan kalla - musik som ingen lyssnar till. Men om vi dessutom separerar den från tänkandet. Finns musiken där då?

Såhär tänker jag: Det dyker genast upp ett argument som låter såhär: Klart att musiken inte försvinner bara för att du inte lyssnar/tänker på den. Det finns ju fler människor i rummet som sitter kvar och lyssnar när du om en stund gått till jobbet och slutat tänka på musiken. Den här typen av tankegångar - att världen 1. kretsar kring mig 2. står och faller med mig. skrämmer mig lite. Det känns misstänkt "infantilt" på nåt vis. På ett plan får jag knepiga vibbar av det.

Men sedan inser jag att jag inte kan argumentera för att musiken finns där när jag inte tänker på den. För alla mina argument för att musiken finns oberoende av min varseblivning/tänkande uppträder som tankar kopplade till musiken. Jag kan t.ex. säga att jag kan låta någon spela in musiken medans jag är på jobbat och sedan bevisa att inspelningen gjordes vid en tidpunkt när jag bevisligen var på jobbet och tänkte på något annat. Men sedan inser jag att detta bevis inte heller finns oberoende av mitt tänkande. Jag måste tänka på beviset för att det skall vara ett bevis. ... jamen, hör jag mig själv tänka. Det kan ju bevisas att någon annan tänkte på beviset när du inte gjorde det. Man kan på samma sätt spela in när någon berättar om att dom tänker på just det här beviset .... Men inte heller det hjälper. Hur jag än vänder och vrider mig existerar inte musiken utan min varseblivning/tänkande.

JAMEN det är ju befängt! Hör jag mig själv utbrista. Detta är ju logik på dagis-nivå! Det är ju som om man skulle inte något sorts titt-ut-lek perspektiv på existensen. Typ, när jag blundar så försvinner världen... Och det är just vad det är. Saken är den att vi vuxna människor har skapat en abstrakt värld fulla av externa, oberoende objekt som, när vi skärskådar dom, visar sig vara abstraktioner och inget annat. Det är detta som Matrix pekar på. Det är denna abstrakta konstruktion som är befängd, inte dagis-logiken! Jag säger inte:
- låt oss alla flytta tillbaka till dagis och börja med titt-ut-lekar igen.
Nej, jag säger istället:
- det är oerhört befriande att se externa, oberoende objekt som de abstraktioner de faktiskt är.
När vi gör det kan vi ju fortsätta leka att vår abstrakta dualistiska världskonstruktion är på riktigt.

Hur rundar jag nu av det här? Jo, Mevetandet som bakgrund. Saken är den att om vi åter tittar på de fyra punkterna - väl medvetna om att det nu är dagis-logik som gäller, så upptäcker vi något fascinerande:

1. Medvetandets bevittnande av tänkandet
2. Ditt tänkandet över din varseblivningen
3. Din varseblivningen av ett objekt
4. Ett objekt (den fysiska kroppen eller andra fysiska/astrala objekt)

Vad upptäcker vi?
Jo, att externa objekt inte kan existera oberoende av varseblivningen. Vi ser också att varseblivningen inte kan existera oberoende av våra tankar på den. Jag menar - våra sinnen är ju som en samling motorvägar där det bara rusar in information hela tiden. Men den informationen vi inte tänker på - finns den? Finns alla dessa data oberoende av tänkandet?

Vad vi ser är att objekten kollapsar in i varseblivningen som kollapsar in i tänkandet som .... och nu kommer slutklämmen som jag inte hinner formulera. Måste rusa till jobbet. Men ni kan säkert fixa till slutklämmen själva. Svårigheten i detta ligger i att det är så lätt. Det är dagis-logik. Livet är en titt-ut-lek.

5 kommentarer:

  1. Vad jag gillar alla dessa beskrivningar av hur absurt det blir när vi kollar lite närmare på den märkliga tankevärld vi skapat och hur jagets dysfunktion manifesterar sig. Jätteskönt att läsa din text Björn!

    SvaraRadera
  2. Bosse!
    Kul att du gillar att följa med som turist i tanke-världen. Tack för att du läser!

    SvaraRadera
  3. Tack Björn för fin läsning! Jag gillar dina texter då jag verkligen får lägga till extra tankekraft för att hänga med.
    Utmaning = Utveckling
    Skön beskrivning av det där som är så obeskrivbart. Filmduken! Den snor jag direkt :)
    Ha en fin dag,
    Tack!

    SvaraRadera
  4. Jo så glömde jag att dela med mig av en länk till en sida jag har funnit spännande. Kanske kan vara nått för dig. Här samlas ganska många sökare av olika typer för att dela och diskutera uppfattningar.

    Derar adress är helkonstig. men det kanske inte är det viktigate.. http://medvetetliv.ning.com/ :)

    SvaraRadera
  5. Magnus!
    Du kan inte sno filmduken, du .... håll i dig nu ... du är den.
    Tack för tipset om forumet Medvet-ande. Jag gillade namnet så jag gick med. Jag blir antagligen inte så aktiv men jag tänkte i tipsa Medvet-andes medlemmar om mina nya inlägg. Fan, jag gillar namnet alltså. Hur läckert låter inte det - medvet-andes medlemmar:)
    Tack för tipset och tack för din kommentar!
    Och du, du får filmduken. Glöm det där med att du är filmduken. Det är sån där Nondualism-dynga som är så lätt att slänga ur sig....MEN SÅ SVÅR ATT LEVA. Jag kom just på varför det finns så många andliga lärare inom Nondualismen. Det är såklart för att det är skitenkelt att undervisa inom detta. Det enda man behöver göra är att säga till eleven - DU ÄR DET DU SÖKER - och sen behöver man inte göra nåt mer förutom att med jämna mellanrum upprepa denna visdom.
    Men fan för att vara elev. Det ställer krav. Då måste man ju faktiskt göra som läraren säger - dvs VARA det man söker. Och det är iiiiiiinte lätt. Men nu skall jag vara elev, i allra minst ett år. Läs gärna mitt senaste inlägg!

    SvaraRadera

UA-3343870-1