lördag, oktober 10, 2009

Icke-Närvaro MATTERS NOT

De flesta som läst Eckhart Tolle eller liknande har en personlig, direkt erfarenhet av Närvaro. Det gäller också många som praktiserar Mindfulness. Hur vi kommer till Närvaro varierar. Vi kan tjafsa hur mycket som helst om vad som är "riktig" Närvaro. En sak är säker, att tjafsa om hur vi bäst kommer till Närvaro och ifall vi verkligen är Närvarande KAN INTE vara Närvaro ... eller hur?
Vad som ofelbart inträffar vid någon punkt i tiden är att vi börjar se tillbaka på vårt liv och tänka något i stil med
- åh, herregud, här har jag gått i alla dessa år och varit totalt inkapslad i den här tidsdrömmen, jag har aldrig varit riktigt närvarande, ... åh nej, vad har jag kastat bort mitt liv på!? Från och med nu skall jag försöka vara närvarande så mycket som möjligt!
Sådär har i alla fall jag tänkt. Egentligen kan ju Vichara också sägas vara en sorts teknik för att komma till Närvaro. Great Freedom-rörelsen som kommer från Candice o'Denver har växt sig stark i bl.a. Sverige dom senaste åren. Också detta handlar om Närvaro. Saxat från Great Freedoms hemsida:

"The most important Choice we will ever make

As a human being we have a most important choice to make in each moment of life. We can choose to gain confidence in awareness. If we choose brief moments of awareness, we increasingly enjoy soothing energy and a balanced view.
The short moments grows longer and longer until it is automatic. If we don't choose awareness, we find ourselves on a roller coaster ride of thoughts, emotions and other experiences. ...

... Relying on awareness is made easy in the following way: Short moments of awareness, repeated many times, becomes automatic. "Short moments" is to cultivate many moments of awareness, many times until it becomes automatic and permanent. Then there is no need to rely on short moments any longer...."

Ingen större skillnad mellan Vichara a la John Sherman och detta. Ingen större skillnad mellan detta och Tolle och Mindfulness och rubbet inom den här svängen. Man väljer den väg som ligger för en helt enkelt.

Men Sherman är "vass". Han säger också att ju mer man gör Vichara desto större del av dagen är man Närvarande. Men nu till det vassa - man skall inte öka andelen Närvaro för att det är något problem med icke-närvaro...
Dags att kavla upp ärmarna, borsta av sig andligheten och plocka fram bondvettet. Alltså, hur kan icke-närvaro vara ett problem? Det kan det inte vara. Det är ju icke-närvarande. Punkt.
Jag har hört Sherman säga det flera gånger. Något i stil med ... and all those other moments when you don't do the Vichara, those moments MATTERS NOT. Period.

Jag har liksom aldrig fattat det där. Hurdå, men det är ju inte bra att vara icke-närvarande .. har jag tänkt. Det säger ju Great Freedom folket också. Jag menar, när man inte är Närvarande lider man ju, då är man obalanserad, då gör man dumma grejer. Eller?`

Som sagt. Ibland är det bara bondvett som funkar. Hallå eller!? Det heter ju icke-närvaro. Vad e de vi tjötar om här egentligen? Nåt som inte e här.... Herrejävlar, e vi helt körda eller? ... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

UA-3343870-1