tisdag, oktober 20, 2009

Närvarons och Medvetandets Oundvikliga Lätthet

Jag drömde en gammal dröm på jobbet idag. Nu skall jag öva mig i att vara närvarande - sade jag till mig själv. Jag började leta i minnet efter gamla insikter, gamla knep. Då sade en barsk röst. Ett eko från Dziubans bok.

Björn, hur svårt kan det vara att vara närvarande?
Hur svårt kan det vara att VARA??
Hur svårt kan det vara att vara MEDVETEN?

Detta fick mig att tappa tråden helt och hållet. Det var väldigt störande för här sitter jag och försöker praktisera lite mindfulness, så som jag gjort i så många år.  Rösten fortsatte:

Björn, kan Närvaron sluta att vara närvarande?
Kan medvetandet sluta att vara medvetet?
Var går gränsen mellan gränslös Närvaro och icke-närvaro?
Var går gränsen mellan gränslöst Medvetande och icke-medvetande?


Vid det här laget hade jag alldeles glömt bort att jag skulle praktisera lite mindfulness. Rösten blev till ett dån.

Björn, visa mig den där gränsen mellan Närvaro och icke-närvaro! Gör det NU!

Det kom en flashback från min tidiga barndom då jag funderade över vad som tog vid där universum slutade. Jag menar när jag VERKLIGEN funderade över detta utan att hoppa ur, utan att blinka på en lång stund. Jag mindes den förstummande känslan av att röra vid något oändligt mäktigt.

Björn, visa mig gränsen mellan Medvetande och icke-medvetande!

Det blev återigen alldeles stilla.

Icke-närvaro kan inte vara närvarande i den enda gränlösa Närvaron som är Allt. Har aldrig varit och kommer aldrig vara närvarande eftersom den - punkt - slut - inte är närvarande. STOR FET PUNKT DÄR.
RELAX Björn!

Det var bara ett litet löjligt missförstånd. Som aldrig var närvarande.

Börn, förklara för mig varför Varandet skulle behöva en teknik för att vara!

Återigen kom bok/film-titeln upp. Varats olidliga lätthet. Den blev till - Närvarons Oundvikliga Lätthet.

Tro inte att Mindfulness är värdelöst. Mindfulness är ett icke-närvarande missförstånd. Hur kan något som inte är närvarande vara värdelöst eller för den delen värdefullt?

***
Håll i hatten nu!
Det finns ändå en teknik. Det finns ändå ett mål. Trots allt. Målet är att stanna i det som är som det är. Hur svårt kan det vara? Är det inte vad vi alltid gör hur vi än gör?

Målet är att Leva som den gränslösa Närvarons och det gränslösa Medvetandets Oundvikliga Lätthet även när det gungar, även när åskan går, även när icke-närvarons perspektiv tjattrar om icke-närvarande tekniker för hur Varandet skall kunna vara mer av det enda ALLT som Varandet alltid redan ÄR.

Tack Peter Francis Dziuban för att jag får läsa din makalösa bok och för att jag får lov att kreera klumpiga efterapningar av dina kristallklara formuleringar!!!

Jag vet att Dziuban gjort allt för att ingenting av det som sägs genom hans bok skall vara personligt. Det handlar inte om honom. Han säger det om och om igen. Jag skall respektera det och tillägga att det är Närvaron jag vill tacka. Och det slår mig att det enda som är närvarande för att tacka Närvaron är ... just det ... den enda gränslösa Närvaron som är närvarande.

7 kommentarer:

  1. Närvaro hjärtar Närvaro Lika Med Sant.

    SvaraRadera
  2. 'Words do not express fact,
    Phrases do not reveal the delicate motion of mind.
    He who accepts words is lost,
    He who adheres to phrases is deluded.'
    --Mumon
    (jag var bara tvungen att dela med mig apropå vårt gemensamma vanity-projekt)

    SvaraRadera
  3. Nu skall jag inte googla på Mumon utan jag frågar dig, vem är denna Närvaro-gigant?

    Leve vårt vanity-projekt! Det är kul!

    SvaraRadera
  4. Det var Jed, som vanligt, som pekade mig i den riktningen. Det var via den här som jag googlade vidare och fann den ovan.

    'The great path has no gates,
    Thousand of roads enter it.
    When you pass through this gateless gate,
    You walk the universe alone.'

    Ja, kul måste man få ha. För det är inte alltid kul detta icke-projekt.

    SvaraRadera

UA-3343870-1