onsdag, november 25, 2009

It's all play

Lyssnade på en Satsang-mp3:a idag med Jac O'Keeffe. En kvinnlig deltagare pratade om hur svårt hon upplever det att prata med vanliga människor om vanliga saker. (Med vanliga människor menas såklart såna som aldrig lyssnat på Satsang-mp3:or eller läst Nondualism-böcker.) Kvinnan hade accepterat det lönlösa i att försöka prata om dom här Satsang-grejerna med andra. Men där sitter hon, som hon sade, bland familj och vänner, och ser hur mycket dom lider när dom låter sig absorberas av sina storys och alla små och stora dramer, från privata till globala. Jag ser hur dom lider, sade kvinnan. Och viljan att missionera finns där även om hon ser hur lönlöst det är. Men vad skall hon göra?  Då hoppade Jac in och sade, "... Let this work be private, there is very little value in encouraging other people to see the world as you do, People will wake up by themselves, they don't need that you help them. They will come upon it. As we do, we come upon it in the most unlikely ways, it rarely works when somebody else tells us what they have discovered because it only works for them. This material, of being interested in reality and seeing the truth kind of comes in from the side, Okej? So there is no need to talk to people about it. No need to imagine that you are helping them or whatever, Pffrt, Forget about it! So take away that subject. If somebody asks you about it, ok, there is the invitation, but other than that, it generally doesn't work. Because it's generally motivated by - well, this is working for me and I can help your life. It tends to be based on judgement and desire.
Kvinnan: It's such a strong urge! Because I can see them suffering.
Jac: YES BUT ... what they really are is not suffering. There is no separation between you and them. So if you run those ideas, you will then think that you will have to do something to help them. But go deeper in it and you will see that all of that is based on a lie too. So, keep you spiritual work to yourself, unless somebody invites you to speak about it. Socially we play a role. With family, events whatever. And you know how you would be talking to a kid, lets say you have a seven year old son, and he is talking about a footballmatch that he played, YOU HAVE NO INTEREST AT ALL IN FOOTBALL, and he goes on, he ran up and passed it and, ... and we, whiiaa, WHAT HAPPENED THEN?? ... we see it's ok for our kids, its ok to fake an interest in their lives, but outside our kids we can't do it. OH, WHATS THAT ABOUT? But the whole lot of it is a bluff, ... laughter ... the whole lot of it is pretence, the whole lot of it is a game. But we somehow said it is ok to pretend with kids. ... we go to this shop and we buy this and bla bla and it's no problem playing, it's totally rubish, you know? Ok? So we play with kids, ... with adults, somehow we don't want to play, but there is only playing, ITS ALL PLAY, even Satsang is playing, imagining there is something to get, something to understand, that you have to wake up, that you are not peace, that you are an individual, See, thats play, we are playing waking up, we are playing here ... laughter ... this isn't real either, .... a voice in the audience: I want my money back ... laughter ... you see, it's all play. The desire to, I want to talk about the truth, or I want to be in silence, or, I can't talk about this anymore because this isnt real and I know what the truth is, these are just desires running. Everything that can be said is already a lie, we can only point to the truth, ... everything that we say is trash, ... laughter, .... how is something more trash than something else? ... laughter,... its all lies. the fact that there's a spiritual practice going on, that you think you are interested in that, ... thats rubbish too, ... it belongs to the theater, the cinema, so instead of looking for skills and how to manage it, see it for what it is, IT'S ALL OPPORTUNITY TO PLAY, and, I don't want to play with you, and I don't want to play today, ... that happens too, ... laughter ... more laughter ... we're being kids you know, we are just being kids, thats all we do, ... so very often, the things that are underneath, this transition, is that we can imagine, spiritual conversation is more important than talking about politics, that the truth is actually much more valuable than the financial crisis, ... really it's not, its a concept, they are all concepts, so play where and when you wanna play, sometimes you pull back, sometimes you don't want to play and you will have to play anyway, Watch the desire to play or not to play, and don't place spiritual conversation higher on any valuesystem than anything else... and go after the desire to play or not to play, to chat or not chat, sure it feels like effort to talk rubbish, the prices of dishwashers, you know, and this conversation comes up, I have to get the cheapest dishwasher, and it's like seeing it's garbish, .. ITS ALL GARBISH, ... but there is a sort of fun, of humor about it, ? YES, ITS ALL TO BE ENJOYED, No conversation can take you from the peace that's inside, but the desire not to participate in the conversation, that will distract you, that will bring your attention away from WHAT YOU ARE, The desire to not play, to not have a conversation, thats the problem, thats the effort, ..."

hinner inte mer nu men skall fortsätta transkribera det här för det svänger om dom här konversationerna. Om ni vill ladda ner och lyssna på hela den här Satsangen, här är länken. http://www.jackieokeeffe.com/audio.html det är 1/3 från 22:e augusti 2009

17 kommentarer:

  1. Svänger var ordet. Ska ladda ner och lyssna. Tack.

    Lyssnade för hundrafemtioelfte gången på Adyas 'Abide in the Self' igår, jag kan den nästan utantill, orden alltså, och ändå finns det saker mellan orden som fortfarande slår mig.

    Han pratade om hur saker som vi kan se har en början, en mitt och ett slut inte är det som är utan början, mitt och slut. Men när vi förstår skillnaden kan vi njuta av det, om vi vet, att det har en början och en mitt och ett slut. Precis som hon verkar säga; enjoy.

    Inget att dölja, inget att skydda. Det som är jag men som ändå inte är mitt kan inte tas i från mig.

    Perfekt.

    SvaraRadera
  2. Jenny!
    Ja visst svänger det här. En annan taktart och tonart än Adya bara.
    Skall lyssna igen på Abide in the Self.

    SvaraRadera
  3. Mycket bra! Tack!

    Nu har jag inte lyssnat på den här mp3:n utan bara läst det du skrivit ner.
    Det bekräftar något jag hört från SÅ många håll, men som det är så himla svårt att fatta:

    Att det är bättre att inrikta sig på sitt eget privata uppvaknande i stället för att försöka påverka andra!
    Och då är det inte att vara självisk, utan att man hjälper andra bäst genom att hjälpa sig sjäv, eftersom vi är alla EN.

    Det är som Walsch säger:

    DU ÄR ALLT SOM FINNS.

    Jag minns hur flummigt jag tyckte det här lät nät jag läste det första gången...

    Så många människor ser det som något slags heligt kall att självuppoffrande försöka styra andra in på rätt väg medan de ignorerar sig själva totalt - de tycker inte de är "värda" eller nåt (men detta skapar samtidigt känslan av att det är något "ädelt" de gör!).

    Det slår mig: Gör jag själv så här??

    Alltså nu... fan... kanske!!

    Nä, inga bortförklaringar nu...

    :-[

    Den här Abide in the Self ni pratar om, vad är det för nåt? Hittade inget på hans sajt...
    (ska lyssna på Jac O'Keefe oxå...)

    SvaraRadera
  4. Abide finns nog inte längre på hans sida. Du kan nog få den av Björn, annars av mig. Säg till bara.

    Oavsett vad vi gör. Så är görande själva haken. Det finns inget att göra. Uppoffring eller inte. Det spelar ingen roll.

    SvaraRadera
  5. Tack Björn för din utskrift! Häftig läsning, ja det svänger verkligen om det här. Har lyssnat lite på henne tidigare. Men så fastnade jag hos Adya, finns ju så himla mkt att lyssna på av honom och begrunda. Men ska lyssna lite mera på Jac O'Keffee. Omväxling förnöjer och den här läsningen gav väldigt mycket som jag funderat över. Några fler "aha"! :)

    SvaraRadera
  6. Björn! Har lyssnat på hela satsangen nu. Vilken intensitet. Är tagen rent av. Som när ett expresståg kör över "the I-story". Otroligt omskakande och skönt på samma gång. :D Gillade att höra om hennes egen historia, klart intressant. :)

    SvaraRadera
  7. Perra!
    Att våga titta på sig själv är förgörande. Och jag tror jag anar varför. Jag anar det på ett djupare sätt än som koncept. Men konceptet lyder just, det finns inga andra. Allt man någonsin ser andra göra handlar bara om EN SJÄLV. ETT SJÄLV. Man vill slinka undan men det går till slut inte. Känner du igen det?

    SvaraRadera
  8. Crystal!
    Du, överkörd av ett Expresståg är en bra beskrivning av känslan. Jag begriper inte hur man kan vilja få den känslan och inser att jag inte bett om det här. Jag faller in i det nu inser jag och det finns allt färre saker att gripa tag i för att bromsa fallet.
    Jag bara måste köpa hennes bok! En recensent på Amazon skrev att han upplevde att böcker inom genren skall läsas i en viss ordningsföljd. Efter Adya kommer t.ex. Dziuban och efter Dziuban kommer O'Keeffe. ... jag skrattade när jag läste det och tänkte... såklart är jag inte ensam. Såklart inte. Och jag läser ju vad du skriver också. Det är hisnande detta. Man tror att man kommit nån vart och att saker börjar lugna ner sig och då kommer det där Expresståget och man hinner inte .... man hinner inte undan. :)

    SvaraRadera
  9. jag måste bara skratta när jag läser det du skriver. Tänkte ju också igår att jag måste kolla upp om O'Keeffe skrivit något. Haha, så klart har du redan hunnit kolla upp det. Björn, vad heter boken??? :D
    Ja jag var skakad hela dagen igår. Är fortfarande skakad. Fattar bara inte heller hur det gick till, hann liksom inte undan. Trodde ju också jag kommit nån vart, hahaha.. ja vad ska man säga.:) Detta är ju bara för underbart. Shakin' all over. :D

    SvaraRadera
  10. Björn! "Born to be free", självklart heter den så. :) Läste recensionen på amazon du refererar till. Intressant. Och intressant att fler upplever samma sak. Eller - såklart att det är så.:) Nu är den beställd!!!

    SvaraRadera
  11. Crystal!
    Jag jublar här. Och faller fritt.... som jag försöker berätta om i mitt senaste inlägg!

    SvaraRadera
  12. Och vad kommer efter Jac? Tycker det liknar ett boktorn här...

    SvaraRadera
  13. Jenny! Efter Jac kommer fallet - om man har tur. :)

    SvaraRadera
  14. Boktornet svajar betänkligt vid det här laget. Undrar vad som händer när jag försiktigt försiktigt lägger dit Jacs bok?

    SvaraRadera
  15. Crystal/Björn,

    Fallet är lika ofrånkomligt med eller utan bok. Det blir bara lite högre fallhöjd... Sa hon vars boktorn förmodligen är högst. Hmmm.

    :)

    Är böckerna/mp3:orna bara kryckor? Förströelse? Distraktion? Underhållning? Piskor? Vad är dem? Kan vi ha ett bra resonemang om det? Behövs resonemanget?

    Ja tack!

    SvaraRadera
  16. Jenny! För mig är det varken det ena eller det andra av det du räknar upp. Eftersom jag har barn och därför inte gärna åker iväg på satsangs, är lyssnandet av både Adyas och Jac's (och andras!) mp3-filer som att gå på satsang för mig även om jag inte kan vara där fysiskt. Känner stor tacksamhet att jag genom den här tekniken har möjlighet att ändå ta del av deras satsangs. De hjälper mig att bit för bit att montera ner "the I-story".
    Ja så här använder iaf jag mp3-filerna och böckerna. Sen är det väl upp till var och en att bestämma om man vill använda de här möjligheterna och på vilket sätt man väljer att använda dem. Hur gör du? :)

    SvaraRadera
  17. Jenny och Crystal!
    Min känsla här, helt spontant är att mp3:orna/böckerna och det andra, helt enkelt är oundvikliga. Vi dras in i dom och vi har ingen kontroll över det.. egentligen.
    Jag har haft flera stora uppgörelser med mig själv där jag hållit brandtal inför mig själv (och här på bloggen) om vikten av att liksom svälta sig på böcker och mp3:or. Jag skrattar gott nu eftersom lösa kopplingar uppstår i hjärnan till katolikernas listor med bannlysta böcker. Att det enda man får lov att läsa är bibeln och att all underhållning, intellektuell och annan, leder till fördärv, att det är satan som frestar oss. Jag sade till mig själv - Björn, nu har du varit en dålig lärljunge, nu skall du straffas för att du sökt Nondualistisk underhållning på Youtube, din liderliga förtappade själ. Härmed förbjuder jag dig att läsa mer än en bok! Hahahahaha
    jo men lite så har det faktiskt varit här för mig. Konstiga regler och ideer om vad som är bra och dåligt. Fattar ingenting just nu av vad jag hållit på med....

    SvaraRadera

UA-3343870-1