måndag, februari 01, 2010

Lidande orsakas av ägande-tanke-klister

Ägande-tankar kan ses för vad dom är - tankar.

Det är egentligen allt jag har att skriva nu.

Men det vill skrivas om och om igen. För att det är så besynnerligt. För att det inte passar in på någon karta. Om och om igen uppstår ägande-tankar. Jag-tankens klister. Ett klister med en söt doft som lockar till sig berättelser. När berättelserna klistrar ihop med jag-tanken förefaller jag-tanken verklig. 

Jag-tanken skapar inte lidande när den ses för vad den är. Inte heller ägande-tankar skapar lidande när dom ses för vad dom är. Det är först när jag-tanken och berättelserna klistrar ihop - till följd av att ägade-tankar setts för något annat än tankar - som resultatet blir lidande.

Det är oerhört enkelt.
Försök inte äga någonting. Se att allt ägnade är tankar och ingenting annat.

Jamen det KÄNNS verkligt. Säger vi.
Nämen det känns inte verkligt när ägande-tanken avslöjats som en tanke och INGENTING ANNAT ÄN EN TANKE.

Tankens effekt på kroppen får oss att tro att den är verkligare än den är.

En sak till att se. Känslor är fysiska reaktioner på tankar. Och här kommer ägande-tankar in igen. För känslor kan aldrig skapa lidande om dom inte klistrar ihop med jag-tanken med hjälp av ägande-tankarnas klister.

Haha, vilka långa krångliga meningar det blev. Riktigt roligt. Det ville ut bara. Som ord, ännu en gång. Precis som lidandet vill upprepas gång på gång. Precis som ägande-tankar upprepas gång på gång på gång. Så är det. Och det tillhör ingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

UA-3343870-1