fredag, mars 12, 2010

Nondualism - grundprinciper och praktik enligt Adyashanti


Basic Principles of the Teaching

1. We suffer when we identify with an egoic state of consciousness and become unaware of our true nature as conscious spirit.







2. The Ego is a fiction created in the mind, by circular patterns of thinking, based on the belief in separation. (This principle includes a spiritual Ego, a seeker)


3. Freedom from egoic consciousness, comes about by awakening to your true nature as conscious spirit.


4. Awakened Values - values that are inherent in our true nature as conscious spirit - as opposed to egoic values based on a belief in separation.




Application of the Teaching


1. To be still - allow everything to be as it is.





1 a) Allow everything to be as it is - as a meditative question - what happens when I allow everything to be as it is?





2. Inquiry - who or what Am I?

(Who are you without referring to a thought or feeling to tell you who you are)

(The answer is not in the mind (thoughts and feelings). The question is meant to take you out of your mind.)





2 a) Inquiry - is it really true? - about ideas, beliefs and opinions - these three are what makes up the egoic state of consciousness.





3. Conscious living - from awakened values

(egoic consciousness values (often unconsciously): separation, conflict, victimhood, blaming, controlling,


(conscious spirit values: what is true, what is real, unity, freedom for all of existence, peace, gratitude, appreciation of existence, love.)






3 a) Conscious living - from awakened values 
(these values are inherent in your true nature as conscious spirit)


10 kommentarer:

  1. Detta är bara SÅ bra! Har sett den förut men ska se om den igen nu tror jag.

    Han klär bättre i glasögon...

    SvaraRadera
  2. Björn, I can only say YES. And see what happened to me. He made my mind start working in english. So actually it doesn´t matter in what language it works because the conscious spirit are still the same...always the one. Very good videos kompis! Thank you for charing them with us. Ska kolla resterande klipp imorgon. Det krävs skärpa i hjärnan för att hänga med...Gud vad du är lik Adya, särskilt som ni har samma frisyr och liknande glasögon. Jag märkte det när jag såg det tredje klippet där din bild ligger bredvid.
    Ja visst förstår jag allt han säger och javisst känner jag igen det, från inom till utom. Alltså kunskap som letar sig från hjärtat eller själen till hjärnan, för att vi ska kunna uttrycka den, kunskapen. Tack än en gång. :)

    SvaraRadera
  3. Perra!
    Ja, man glömmer gärna grunderna bara för att dom subtila perspektiven är mer lockande för intellektet att leka med, liknelsen med ett hus är skitkass. För grunderna byggs inte en gång varpå man bygger vidare. Dom byggs i varje andetag. Grunderna är ett levande flöde. Han säger någon stans att grunderna är 98%. Wow säger jag och känner i magen att han har rätt.

    SvaraRadera
  4. Jennyli!
    Jag blir så glad över att läsa detta!! Såå glad. Jag anade att du skulle gilla det här.

    SvaraRadera
  5. Jag glömde ju att tala om att jag nu har sett resterande klipp, de som handlar om applikationen av läran. Jag fick dock gå in på you tube för att se några eftersom du råkat lägga in samma klipp tre gånger. Det gjorde ju ingenting, men jag blev lite förbryllad först och trodde jag klickade fel...ha ha ha. Och min inställning har inte ändrats sen senaste inlägget. TAck Björn!

    SvaraRadera
  6. Jennyli!
    Oj vad bra att du upptäckte att 4:an coh 5:an av application of the teaching saknades. Tack!
    Inte för att 3:an inte tål att lyssnas på tre gånger men ändå:)
    Det glädjer mig så att du gillar det här! Nu när ditt motstånd mot engelskspråkiga lärare har släppt öppnas ett hel värld av härliga klipp på YouTube för dig. Har du lyssnat på Mooji någon gång? Om inte, klistra in den här länken och njut!

    http://www.youtube.com/watch?v=O529zALjDjQ

    Här pratar Mooji om Gud
    http://www.youtube.com/watch?v=JHjqRJ3Fi7w&feature=related

    SvaraRadera
  7. Tack Björn, jag ska kolla in den. Föresten fick jag veta idag att jag inte fick jobbet jag sökte på kultur och fritid. Lite tråkigt men samtidigt känns det som en lättnad, jag vet inte riktigt varför men jag tror att livet har något annat i beredskap för mig.
    Hälsningar med vårljus

    SvaraRadera
  8. http://www.youtube.com/watch?v=Rrw7bE_a4NY&NR=1
    Den här filmen dök upp efter ett klipp med Echard Tolle om just det som vi har pratat om och som jag har haft framför mig ett tag och så att säga brottats med. Att försöka uppnå upplysning och Gud är ett begär vilket förhindrar mig att möta Gud. Att inte försöka är att vara lat och då uppnår vi inte heller Gud eller upplysning. Det mästare YogiRaj talar om är det tillstånd som finns mittemellan. Intressant, och det som jag har undrat över en längre tid. Det var dock svårare att förstå hans engelska tyvärr....

    SvaraRadera
  9. Det som finns mitt emellan är min egen intighet eller evighet. Det skulle var kul att höra din översättning på detta. För att finna vägen mitt emellan att försöka (begär efter Gud) och att inte försöka (inte begär efter Gud)

    SvaraRadera
  10. Jennyli!
    Intressant klipp. Han hade en del sköna uttryck han körde med. Jag tror man får lyssna lite mer på honom innan man får en "känsla" av vad han pratar om. Hans språkbruk och begreppsvärld verkar väldigt esoterisk. Passar säker många...

    SvaraRadera

UA-3343870-1