tisdag, november 09, 2010

Mr Tolle och lektion nr. 1 i ACIM

Dom är så himla söta dom här små orden, dom älskar att rada upp sig, rad efter rad efter rad. Och där står dom sedan. Och visar upp sig. Kanske dom väntar på något. Vem vet... ?
Väntar dom på att någon skall säga att det dom gör tillsammans, genom att stå där och rada upp sig, är meningsfullt och vackert?
Med andra ord, väntar dom uppradade orden på att någon skall komma och investera i dom?
Och här kommer han ju, haha, den store investeraren, god för väldiga summor, och säger, - Tjena, killar och tjejer, där står ni och står. Fina rader ni står i. Jag gillar att raderna är så raka och att ni står så stilla. Vet ni, jag tror på en framtid för er. Ni har potential. Jag ser att det kommer växa fram många fler ordrader ur er. Det här är något som kommer växa, ja jävlar i mig, vad det kommer växa! Vet ni, jag slänger in tio millioner på stående fot, så bra är ni....

Jag var i Köpenhamn förra veckan och lyssnade på en man som också är god för väldiga summor, men som inte är någon investerare, Mr. - Say YES to what is - The power of NOW - Eckhart - A New Earth - Tolle. Han bara skrattar åt alla ord, och vi var många i publiken som skrattade med honom. Han var som bäst när han bara använde sitt sagolika minspel och sina händer, sina kluriga och knepiga gester. Jag skrattar högt här och nu bara jag tänker tillbaka på det. - Alla ni som sitter här, sade han till oss, kommer försvinna, som om ni .... och här lämnade han orden och gick till gesterna och ljuden. Han gjorde något som förde tankarna till såpbubblor,  som man nuddar, och så låter det, nästan ohörbart ... da ... eller .... ta .... eller.... pa ....ett litet klickljud, och det där tyckte han var sagolikt roligt märkte man. Där satt han, den store underhållaren Tolle, och talade om för oss att vi var som såpbubblor som kommer försvinna, lika omärkligt och odramatiskt som just såpbubblor, med ett nära på ohörbart litet klick, ... pa.... ta .... da ....
Och vi skrattade med honom. Gud så märkligt. Egentligen. 
På tal om ord alltså, vad är vi, dessa såpbubblor, annat än ordbubblor, berättelsebubblor, helt utan substans, genomskinliga - även om värken griper tag i våra muskler, och ångestens kalla hand tar hårt om vårt hjärta, - för all-tid, ordbubblor, nu. 
Känslorna, de fysiska sensationerna, lika flytande, lika ogripbara som tankarna. Ogripbara för det vi är. 

Vi, 
all-tid orörda av all-ting, 
Nu.
Ingen-ting, kan någonsin röra vid oss, 
för ting, är ord, som likt bubblor, stiger upp i det hav vi är.... 

Tolle skulle säga till orden, som står här, uppradade, - Ni betyder ingen-ting. Jag investerar inte en enda dollar i er. Ni har ingen-ting med någon-ting att göra. Och ni har definitivt ingen-ting att göra med vad jag är. Tolle började faktiskt med att lära oss en läxa. Lektion nr. 1 ur ACIM (A Course In Miracles) - This table does not mean anything, this chair does not mean anything .... osv. Så där skall man hålla på. Under hel hel dag eller nåt. Oavsett vad som dyker upp, skall man säga att det inte betyder någonting ... någon-ting. 
Är det måhända själva "tingandet" som är grejen, som skapar fiktionen, som är likt såpbubblor?
Oavsett hur raka och fina ordrader man möter skall man hålla i pengarna och säga till dom, - Hallå där killar och tjejer, ni betyder ingen-ting .... :)
Möjligen kan man lägga till .... med en slängkyss, .... men ni är vackra .... för det betyder ju ändå ingenting ....

11 kommentarer:

  1. Jag skrattar ofta när jag sitter och tittar på Tolle.

    Hans minspel gör mig glad och det han säger slår an i mig, här inne i såpbubblan ;)

    En hel dag med ingentingande...hmmm...en sådan dag kan nog komma framöver.

    Tänkte på dig igår. "Det var länge sedan som Björn skrev några ord på sin blogg".

    Varma och insnöade ;) hälsningar!

    SvaraRadera
  2. "Today I let Christ's vision look upon
    all things for me and judge them not, but give
    each one a miracle of love instead"

    Också ur ACIM


    :-)

    SvaraRadera
  3. Yes, jag är en såpbubbla! Eller en våg! Eller en droppe! Eller ett löv! Eller..?! Eller absolut ingenting.. hej hopp! :D

    Björn, himla kul läsning om Tolle! <3

    SvaraRadera
  4. Jaså du har träffat farbor E.T. ?
    Hoppas inte han levererade enligt förväntningarna!

    SvaraRadera
  5. M!
    Mycket vackert i ACIM.
    En guldgruva om man orkar gräva genom alla ord och bibliska referenser. Vilket jag, skall det erkännas, inte riktigt orkat.

    SvaraRadera
  6. Perra!
    Haha, jo, han pratade ju om just den grejen. Våra förväntningar på honom och på vad kvällen skulle ge oss. Vilket var just vad jag förväntade mig att han skulle göra ... :)

    SvaraRadera
  7. Eller All-ting. Vi är allting! För mig låter det även bättre då allting finns i allting. Min stol tvekar inte att säga - jag bär allting som går att bära!
    kram

    SvaraRadera
  8. Jennyli!
    Du har en poäng där ;)

    SvaraRadera

UA-3343870-1