torsdag, oktober 29, 2015

Rentvådda och heliga

Ängsligt blickar vi in i oss själva. Är allting som det skall där inne? Har jag rätt inställning? Är min fighting spirit där med sin eld? Innerst inne vet jag ju att detta inte är ett problem. Det är en möjlighet för bövelen! Varför tänker jag ändå på det som ett problem? Varför känner jag mig så liten och rädd? Jag är ju egentligen en Gud. En Gudinna. Varför vågar jag inte drömma stort? Det är ju jag som skapar min verklighet. Det vet jag ju. Varför vågar jag inte lita på det? Vad var det som gick snett i min barndom? Kanske var det min förra chefs oerhört kränkande behandling som knäckte mig. Var är min skyddsängel? Varför har hon lämnat mig?
Ängsligt blickar vi ut i världen. Letar efter någon som kan ge oss svaret på vad som fattas oss. Kan du säga mig vad jag behöver göra för att bli den jag är ämnad att vara? Hur jag bör förhålla mig. Tänka. Känna.
Så att det inte blir fel.

Med en salig blandning av hopplöshet och förtröstan ser vi in i mediets ögon, shamanens ögon, coachens, guruns, prästens, psykologens, älskarens/älskarinnans, partnerns ögon, ja till och med barnets ögon. Vad fattas mig? Vad är det för fel på mig?

Och goda råd får vi. Feta visdomsord från Yogitepåsarna. Affirmationer från kylskåpsmagneterna. Fluffiga floskler. Inspirationer. Saker vi kan jobba med. Det är så jäkla bra med handfasta råd som vi kan tillämpa i vår vardag. Och uppmuntran. Någon som står på vår sida och stöttar oss så att vi gör rätt. För en gångs skull. Tänker rätt. Känner rätt. Någon som håller oss i handen.
Så att det inte blir fel.

För så är det. Vi vill att det blir rätt. Vi vill göra rätt. Känna rätt. Tänka rätt. Så att vi äntligen, sist och slutligen blir insläppta i det allra heligaste. Där vi dagarna i ända kan fröjda oss och sjunga oskuldens lov med dom andra oskulderna. För det är ju oskulder vi vill vara med.
Det är oskulder vi vill vara.
Fria från skuld. Fria från fel.
Rentvådda och heliga.

Ja Gud i himmlen. Vilket jäkla spektakel!
En annan aspekt av den högst älskade livskampen. Den som ger oss mål och mening. Den som ger oss fotfäste. Som definierar oss. Som ger oss det rätta eftermälet. Salig i åminnelse. Hen var en god människa. Hen valde rätt väg. Den smala vägen. Den som leder till himlen.

Och så en vacker dag kommer det nån jävla dåre och säger följande.
Ingenting fattas dig min vän. Du är redan fullkomlig. Du kan inte göra fel. Du kan inte tänka fel. Du kan inte känna fel. Allt är som det skall vara. Har alltid varit. Slappna av min älskade vän. Stoppa tillbaka ditt svärd i skidan. Drick en kopp te med mig.

Niohundra nittionio gånger av tusen kommer vi inte ens lägga märke till den här dåren. Vi är som målsökande robotar som hela tiden scannar av tillvaron för att ta reda på vad som är fel. Så att vi kan döda det.
Men en gång av tusen stannar vi upp och känner igen sanningen i den här dåren. Då jublar vårt hjärta och vi minns. VI MINNS. Livskampen var bara en dröm. En mustig och festlig dröm. En blodig och heroisk dröm. Men ack så smärtsam. Och när vi minns att det bara var en dröm. Då är vi hemma.


2 kommentarer:

  1. Hej <3

    I mina verkligheter ser det ut så här:

    Ingenting annat är möjligt! Inte just då och där, kanske om en timme eller ett år men inte då. Det är så himla skönt att förstå det. Om jag fick önska en gåva till alla människor, skulle jag önska att alla fattade, verkligen fattade, att man kan inte göra bättre än sitt bästa. Och vi gör alltid vårt bästa, vi kan inte annat i just den situationen.

    Dåren i mitt huvud viskar att det finns inga rätt eller fel - därför går det inte att göra rätt eller fel :) Det finns orsaker och konsekvenser, men inga rätt eller fel. Och ja, min dåre säger också att ingenting kan vara annat än vad den är, allt är som det är. Som det ska vara här och nu, för det kan ju inte vara på nåt annat sätt, annars skulle det ju vara det, eller hur.

    Hemmet bortom denna fysiska verklighet - bortom tid och rum - har vi ju aldrig ens lämnat...

    Tack för att jag fick (utan lov) använda din blogg för att sätta klarhet på mina tankar och upplevelsen. Och tack för ikväll! Önskar dig en underbar helg <3

    Kram, Pirjo


    SvaraRadera
  2. Yes Pirjo!! Jag vill precis som du ge den insikten som en gåva till alla jag känner, "att vi alltid gör vårt bästa, vi kan inte annat i just den situationen". Amen! :-) Med andra ord, jag vill att alla skall kunna se att det är omöjligt att göra fel. Att man helt enkelt inte kan misslyckas. Och vet du vad, jag är gärna den dåren som säger detta och blir avfärdad av niohundra nittionio personer innan det kommer EN, som hör och ser vad jag säger. Jag älskar alla andra dårar där ute som orkar prata för döva öron, och jag hör att du Pirjo är en av dem. <3 Den välsignade dåren finns i ditt huvud och viskar att "det finns inga rått eller fel - därför går det inte att göra rätt eller fel :)"
    Du känns klockrent att läsa vad du skriver här Pirjo.
    Tack för att du förgyllde kommentarsfältet med din klarhet och ditt stora hjärta! Och tack för din närvaro på Sanningsstunden igår kväll! <3 En underbar helg önskar jag dig också!!

    SvaraRadera

UA-3343870-1