onsdag, januari 11, 2017

Hägringar och framtidsdrömmar

Kapitel 1

Min panna var sällan slät. Spänd och orolig kämpade jag mig fram genom veckorna. Mot en bättre framtid. Och det var jag mot världen. Jag mot andra människor. Gud vad besvärligt allt var. Men snart skulle det bli fredag igen. En flaska vin skulle vi ha och en god köttbit med bearnaisesås och klyftpotatis. Jag såg fram emot ljudet då korken gick ur flaskan och det kluckande ljudet då vinet började rinna ned i glaset. Det var av avslappning. Jag kände det redan då jag förde glaset mot läpparna. Hur kroppen mjuknade och blev snäll och sinnet lade sig till rätta i en fluffig bädd av fredagsfrid. Sedan somnade jag i soffan halvvägs in i filmen med magen full av mysmat. 
Sedan började det om igen. 
Tills det inte gjorde det längre. 

Kapitel 2
Det kom en tid då jag fick känna mig mjuk och fluffig veckans alla dagar. Utan vin. Utan matkoma. 
Vad hände?
Det gick upp för mig att jag inte var på väg någonstans. Det låter kanske jättekonstigt men så kändes det. Det gick upp för mig att framtiden ... denna mytiska tid som ingen någonsin varit i ... faktiskt inte existerade. Att den aldrig existerat. Att den aldrig skulle komma att existera. Att den varit en hägring. Jag insåg att nuet, det enda som existerar, inte var en transportsträcka mot någonting utan ... ja, vad var nuet?
Det var en fråga jag brukade grubbla på tidigare. Då min panna sällan var slät. Då tänkte jag att nuet var som ett gränssnitt mellan dåtid och framtid. Och det var svårt att greppa. För det skulle ju betyda att nuet var något väldigt tunt. Nästan som ingenting. Och det innebar ju att det aldrig var nu. Aldrig nu. Aldrig då. För det förflutna var ju för alltid försvunnet och framtiden infann sig aldrig. Den fanns alltid där framme någonstans. Som en hägring. Så vad fanns egentligen? Ingenting? Jag grubblade och grubblade.

Men en dag för drygt tolv år sedan försvann alla grubbel. Min panna blev slät. Min kropp blev mjuk och mitt sinne fluffigt. Det var inte längre jag mot världen. Allt var detta mysterium som vi kan kalla nu. 
När jag tänkte tillbaka på hur jag i så många år strävat mot framtida mål började jag skratta. Det hela framstod som ett stort skämt. Eller som en ond dröm som jag nu vaknat upp ur. Och lättnaden var berusande. 

Jag såg mig fascinerat omkring. Nästan alla jag kände fortsatte att drömma framtidsdrömmen. De fortsatte längta efter något. Något som aldrig skulle komma. Jag kände en överväldigande ömhet när jag såg deras strävan och deras bekymrade miner. Jag ville gå fram till människor och säga, - Älskade vän, du behöver inte kämpa så förtvivlat. Faktum är att du inte behöver kämpa alls. Allt är redan... Det ÄR ...redan ... 
Det bara är. 
Som det är. 

Jag möttes av blanka miner. Oförstående blickar. - Förstår du inte? undrade jag. Sedan insåg jag. Såklart du inte förstår, du sitter fast i en ond dröm. Men du kan vakna upp. Nu. Bara nu. Inte sedan. Allt du behöver göra är att stanna upp ett ögonblick. 

Men ingen stannade upp. Eller så stannade de upp ett ögonblick men somnade sedan om. - Jag vet, svarade de, det handlar om att vara här och nu, men jag måste bara ... ja, det var alltid något som måste göras först. Som måste hända först. 
Vad jag hörde dem säga var - låt mig bara lida lite till. Det verkade som att människor älskade sitt lidande. Kanske för att det var det enda de kände till. Lidandet var deras liv. Deras passion. Faktum är att passion betyder lidande. 
De längtade. Efter fredag, vin och mysmat. De längtade efter ett bättre liv. De längtade efter något. Oklart vad. Bara bättre, större, roligare, vackrare, meningsfullare, djupare, klarare och så vidare.

Men min längtan var över. Jag hade vaknat och vakenheten berusade mig med sin sötma. 

Kapitel 3
Och så hände det sig för fem år sedan att allt förändrades igen. Jag förstod varför vi människor längtar. Jag förstod det med min hjärna, mina muskler, mina inälvor och mitt skelett. Vi är här för att vi längtade efter att komma hit. Med allt vad det innebär. Vi längtade också efter att längta. Vi längtade efter att drömma tidens dröm. Vi längtade efter att känna oss som ensamma små varelser i en stor farlig värld. Vi längtade efter att känna oss som små hjälplösa offer. Eller som stora, mäktiga drakar. 
Vi kommer från överflöd för att få uppleva brist. 
Vi kommer från evigheten för att få uppleva tiden
Vi kommer från enhet för att få uppleva separation

Vi kommer från insikten om att allt är som det skall vara för att få uppleva att ingenting är riktigt som det skall vara. 
Vi har glömt varifrån vi kommer för att vi längtade efter att få glömma. Det är som när vi ser en bra film. Om vi tänker att "det här är bara film" så är det ingen bra film. Vi vill glömma att det är en film. Det är det vi betalar pengar för. 
Vi kom hit för att vi längtade efter att tro på framtiden. Och nu får vi göra det. Tiden känns verklig. Som att framtiden verkligen är där framme någonstans och väntar på oss. Och det är precis så vi vill ha det. Med all oro och ångest som det innebär. Och allt hopp och känsla av mening. Vi har fått precis de vi längtat efter. 

Och när vi är mätta kan vi alltid lämna bristen, tiden och separationen. Överflödet, evigheten och enheten finns alltid här och väntar på oss.

1 kommentar:

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

    1) Kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) bindande stavning
    6) Breakup Spells
    7) Förvisa en tidigare älskare
    8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
    Genom drogunduspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera

UA-3343870-1