måndag, februari 13, 2017

Tröttheten banar vägen

Det här med andligt uppvaknande.
Oh no!

Och egot.
Nej snälla!

Många har försökt bena ut begreppen. Många har också tröttnat på att försöka.
Välsignade är de som försöker. Välsignade är också de som tröttnat.

Jag känner många som tröttnat. Kanske är du som läser detta en av dem. Till dig vill jag säga följande:
Jag förstår dig. Jag känner med dig.

Jag har skrivit om andligt uppvaknande sedan 2003. Den här bloggen är nio år gammal och när jag startade den hade jag redan hållit på i fem år. Otroligt men sant. Jag har brunnit, månader och år i sträck. Men jag har också tröttnat. Verkligen ruttnat på det hela. Varit tyst i ett helt år. Men börjat igen. Och tröttnat. Och börjat
Och ändå känns det just nu som att jag just precis har börjat. Som att det är allra första gången jag skriver om det här. Jag sitter med ett oskrivet ark framför mig. Vitt som snö. Jag är en nybörjare. Det kliar i mina fingrar nu.

Och det är just detta som är grejen. Det går inte att tröttna på uppvaknandet - essensen av det - för det är alltid nytt. Alltid purfärskt. Daggfriskt. Och om det inte känns nytt så är det något annat. Då är det bara en massa slitna begrepp. Och DET, det är inte värt ett piss. DET kan man verkligen slänga på den mentala soptippen.

Egots liv är en berättelse. Om hjältens resa. Eller antihjältens soffhäng. Och allt däremellan. Så länge den berättelsen känns spännande på riktigt, eller lockande, kan vi inte vakna upp. Varför skulle vi?
Med detta sagt har jag också definierat vad jag menar med uppvaknande. Det är att vakna upp ur berättelsen om mig. Om dig. Om oss.

De allra flesta som blir intresserade av andligt uppvaknande har en sak gemensamt. De lider. Det gjorde jag också 2003. Men majoriteten av de som lider blir ändå aldrig intresserade. Kanske för att de inte kommit i kontakt med fenomenet. (Om man nu kan kalla det för ett fenomen). Eller för att lidandet fortfarande känns lockande. För så kan det konstigt nog vara.
Men på senare tid, allt eftersom fenomenet “andligt uppvaknande” sprider sig, har också de som mår ganska bra blivit intresserade. Och jag tror det har att göra med det jag skrev i början. Det finns en ton i detta med uppvaknandet som känns ny. Daggfrisk. Som nektar.
Och då, när man hör den tonen, då hamnar berättelsen om mig och mitt liv i ett nytt ljus. Då förlorar berättelsen sin hypnotiserande kraft. Och då känner man hur det fläktar skönt. Då känner man hur kvavt och instängt det var att leva sitt liv fullständigt inkapslad i berättelsen om mig och allt och alla jag känner.

För många inträder efter en tid något som kan kallas likgiltighet. Men också värdenihilism. För berättelsen om mig är alltid kopplad till en massa värderingar. Om jag är bra eller dålig. Om jag gör rätt eller fel. Värderingarna är berättelsernas bränsle. Och när intresset för berättelsen svalnar så svalnar också intresset för värderingarna. Jag minns att jag under en lång tid kände mig helt blasé. Min egen och andras berättelser gjorde mig extremt uttråkad. Jag var fri FRÅN ego-berättelserna men inte fri TILL dem. Att prata om ego-berättelser är förresten tårta på tårta. För egot är inte något separat från berättelsen. Egot ÄR berättelsen. Subjektet i den. Själva navet som det hela snurrar kring.

När jag tappade intresset för berättelsen om mig så öppnades dörren till något nytt. Något som inte var linjärt. Något som inte var på väg någonstans. Något vertikalt. Eller med andra ord. Jag såg väven. Allt finns redan. Här och nu. Ingenting saknas.
Men i början tolkade hjärnan det som att alla mina drivkrafter försvann. All motivation. All längtan. Och det tolkades som något negativt. Något hotfullt.

Men det jag funnit är att det inte finns några motsättningar. Ingenting kan hota något annat. Allt är samma väv. Den linjära dimensionen finns kvar. Berättelsen om mig fortsätter rulla ut sig. Men den är inte längre i fokus på samma sätt. Den har inte längre samma hypnotiserande kraft. Och framför allt är den inte ett hot mot det nya. Det vertikala. Det eviga. Det vakna. Det alltid nya.

Men åter till tröttheten. Den är vakenhetens fanbärare. Den skall vårdas. Hedras och tackas. Alla berättelser som börjar med jag och mitt liv, jag och mitt uppvaknande, jag och mina relationer, jag och mina projekt, är linjära. Fångade i tiden. Blinda för evigheten.

Och för den som blivit intresserade av uppvaknande är detta extremt tydligt. Det är därför som uppvaknande-projektet efter ett tag känns som kvävande. Och så tråkigt. För att det blivit ännu ett i raden av projekt som börjar med jag och mitt …

Vakenheten är inte ett projekt.
Punkt.
Vakenheten är DET ENDA i livet som inte är ett projekt. Det enda som inte är en berättelse. Det smakar friskt. Det smakar verkligt och det smakar sant. Vakenheten får all trötthet att smälta bort som gammal smutsig snö i vårsolens klara sken.
Men tröttheten kan bana vägen. Man måste bli trött på den gamla smutsiga snön för att solen skall komma och göra allt nytt.

3 kommentarer:

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

    1) Kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) bindande stavning
    6) Breakup Spells
    7) Förvisa en tidigare älskare
    8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
    Genom drogunduspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Hej jag heter Bruce Dorothy. Jag är ute för att sprida
    denna goda nyheter till hela världen om hur jag fick min
    ex make tillbaka. Jag blev galen när min man lämnade
    mig och mina två barn för en annan kvinna i över tre
    månader, Men när jag träffade en vän som introducerade
    mig till Dr Ade, den stora budbäraren till Oracles of Great
    Adespeltemple. Jag berättade mitt problem för Dr Ade
    om hur min ex-man lämnade mig och mina två barn och
    också hur jag behövde jobba i Ett mycket stort företag.
    Han sa bara till mig att jag har kommit till rätt ställe var
    jag kommer att få mitt hjärta längtan utan några
    biverkningar. Han berättade för mig vad jag behöver
    göra, efter det hade gjorts 24 timmar senare, Min ex man
    ringde mig i telefon och sa förlåt för att bo mig och
    barnen förrän nu och en vecka efter att min man ringde
    mig för att be om förlåtelse, en månad senare blev jag
    uppmanad till intervju i ett mycket stort företag här i USA
    Var jag tvungen att arbeta som verkställande direktör ..
    tack tack till Dr Ade du Kan kontakta Dr Ade genom
    denna Email, Adespelltemple @ gmail.com. Ring eller
    Whatsapp honom på +2348148487280.

    SvaraRadera
  3. Hej killar! fixa ditt brutna förhållande eller få din ex-lover tillbaka snabbt med hjälp av bästa stavningskrock online.

    Jag är så glada att få min man tillbaka efter att han lämnade mig och våra 3 barn till en annan kvinna. Efter 2 års äktenskap har jag och min man varit i ett skel eller den andra tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var slut och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera de smärtor som plågar mitt hjärta, mitt hjärta var fyllt av sorger och smärtor eftersom jag var verkligen kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och vill alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp online och jag kom över en webbplats som föreslog att Dr Abo kan hjälpa till att få ex tillbaka snabbt . Så jag kände att jag skulle ge honom ett försök.

    Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det då gjorde han en (Love spell) för mig. 28 timmar senare ringde min man verkligen till mig och berättade för mig att han saknar mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med mycket kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för smärtan som han fick mig och barnen. Sedan från och med den dagen var vårt äktenskap nu starkare än vad det var för, Tack tack till Dr Abo. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet som Dr Abo verklig och kraftfull stavning som jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i tidens besvär, om du är här och du behöver din ex tillbaka eller din man flyttat till en annan kvinna, gråta inte längre, kontakta den här kraftfulla stavningskanalen nu. Här är hans kontakt: Maila honom på: Abospelltemple@gmail.com, du kan också ringa honom eller lägga till honom på Whats-app: 2348148487280,.
    Joy Adams, 26 år, Texas, USA

    SvaraRadera

UA-3343870-1