söndag, februari 12, 2017

Varför inte vända kappan efter vinden?

Åsikter.
De finns överallt. Ungefär som myggor i Norrland på sommaren. Och när jag säger att åsikter är som myggor hör jag surret från ännu en åsikt. En grötmyndigt surrande röst som säger att i vissa länder får man bara uttrycka de åsikter som godkänts av regimen. Därför borde jag känna mig tacksam över att leva i ett land där alla får uttrycka sina åsikter.
Men jag faktum är att majoriteten av de åsikter som surrar runt i samhället gör mig uttråkad. Ibland illa berörd. Oftast bara trött. Ibland kan jag nästan tänka att de vore en välsignelse om tidningarna var fyllda med hyllningar till Stefan Löfvén. Och bara hyllningar. Stefan är en stor man. En god man. Rättvis och klok. Vidsynt, modig och vacker. En välsignelse för sitt land och sitt folk.

Nåja, politiska åsikter är bara en kategori i mängden. Det allra tråkigaste är de åsikter vi har om varandra. Och om oss själva. Inte bara om våra politiska ledare.
Grejen är att jag älskar överraskningar. Jag älskar känslan av att ha fel. Speciellt om andra människor. Att se en ny sida hos en annan människa som jag inte anade fanns där. Jag älskar att upptäcka så många nyanser och paradoxer hos andra att jag inte längre kan hålla fast vid de åsikter jag först fastnade för. Jag älskar känslan av att inte längre veta vem den andra är.

Det är klart att vi människor till stor del är betingade och trots allt ganska förutsägbara. Men jag vill inte få rätt i mina förutsägelser. Ibland vill jag be andra om att överraska mig. Dock inser jag att det inte är upp till dem. De är upp till mig att bereda plats för det nya inom mig. Så att jag kan se nya nyanser. Så att jag kan ana nya djup. Och att bereda plats betyder att kasta ut alla de befintliga åsikter jag klamrat mig fast vid.

Det finns en åsikt som säger att det är en dygd att vara principfast. Det vill säga bra på att klamra sig fast vid sina åsikter. Man ska inte vända kappan efter vinden. Så heter det. Men är det inte ganska korkat? Om man vill få vind i seglen alltså. Nej, man skall inte vara som en vindflöjel. Man skall ha styrkan att stå fast vid sina övertygelser och vara beredd att strida för dem. Så heter det. Då anses man vara mäktig och modig. Jag förstår att detta är en åsikt som haft stor impact på vår värld. Det är bara att öppna en historiebok. Där kryllar det av principfasta män som stridit för sina åsikter. Och blodet har flutit. I floder. Mäktiga brusande floder av friskt människoblod.

Men man behöver inte gå till historieböckerna för att se vad som händer när vi strider för våra åsikter. Det räcker med att gå till sig själv. Förr eller senare har jag tvingats släppa taget om alla mina åsikter. Eller tvingats och tvingats. Jag har tröttnat på dem. För jag har sett att de varit i vägen. Och jag har märkt, gång på gång, att när jag låtit dem falla till marken har världen öppnat sig. Oftast bara en liten springa. Men genom den springan har något nytt fått lysa igenom. Något daggfriskt och magiskt.
Så vill jag leva. Släppa taget. Om och om igen. Dock drivs jag som alla andra av betingning. Jag är omgiven och invaderad av samma surrande åsiktssvärmar som alla andra. Ibland blir jag biten. Men det är bara myggbett. Varken mer eller mindre. Norrland är vansinnigt vackert med sina stora böljande skogar och blånande berg. Och det ser man i samma stund som man slutar fokusera på myggorna.

1 kommentar:

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

    1) Kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) bindande stavning
    6) Breakup Spells
    7) Förvisa en tidigare älskare
    8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
    Genom drogunduspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera

UA-3343870-1